Thursday, January 23, 2014

TENTANG CINTA...???

Bila ku ditanya soal cinta…?


Pasti aku akan terkedu untuk menjawabnya..pasti ! kerana aku kan keliru..jawapan bagaimana untuk harusku rungkaikan…? Cinta apa yang ada pada diri seorang aku? Cinta yang satu itu yang selalu ku omongkan tiap saat dan ketika? Cinta pada sang pencipta agungku… spesifiknya cinta aku pada manusia… aku sendiri tidak pasti tahap mana cinta dan apa makna cinta aku pada mereka? Dan sejujurnya aku tak faham makna cinta itu sendiri..kerana aku tak pantas merealisasikan cinta dalam hidupku…apalah maknanya cinta? Suatu ketika dulu aku pernah terobsesi dengan istilah cinta…asal saja membeli buku pasti tentang cinta! Asal mendengar lagu juga pasti tentang cinta! Mendengar kuliah agama juga tentang cinta! Asal menonton movie ah pasti tika itu ceritanya aYat-aYat cinta, ketika cinta bertasbih atau kisah cinta islamik lainnya!!

Cinta islamik yang disuguh dan diomongkan di lewat bicara, segalanya tentang cinta, sungguh aku tak pernah merasainya namun aku begitu obsess dengan kata cinta… tapi kini aku seakan sangsi untuk melafaz kata cinta itu… jadinya aku ‘stuck’ disini…kerna aku tidak tahu apa itu cinta…? Bagaimana rasa cinta itu… yang pernah menyapa sungguh hanya keinginan untuk mencintai Dia…walaupun aku sendiri kaku dalam amalku dan kelu dalam zikirku…sesungguhnya cintaNya yang ingin ku dambakan dan cinta orang-orang yang mengasihi dan mencintaiNya… tapi bagaimana untuk aku merealisasikan nya aku sendiri masih mencari jawapannya…

Aku cuba mencari definisi cinta:

Cinta (love) secara bahasa adalah suka sekali dan senang sekali. Cinta secara istilah ialah rasa kasih sayang yang muncul dari lubuk hati yang terdalam untuk rela berkorban, tanpa mengharap imbalan apapun, dan dari siapapun kecuali imbalan yang datang dan diridhoi Allah.

Nah! Maknanya aku tidak pernah mencintai seseorang seperti itu…andai itu dikatakan cinta, bererti aku tidak pernah merasai cinta…betulkah begitu? Kerana seingat aku, tidak pernah timbul rasa kasih dan sayang dari lubuk hati seorang aku untuk rela berkorban tanpa mengharapkan imbalan apapun. Kalau begitu, kasih dan sayang apa yang aku ada untuk insan-insan yang dekat dan aku kasihi katanya… kerana sentiasa ada dalam hatiku rasa memberontak dan mendambakan sesuatu daripada mereka, perhatian dan kasih sayang daripada mereka untukku kembali… lantas itu bukan cinta? Mungkin…aku harus berusaha lebih kearah cinta hanya untuk mendapat keredhaan Allah!

Urusan jodoh, berkait rapat dengan cinta! Benarkah? Sekali lagi aku tak pasti jawapan yang pasti kerana aku tak pernah mencintai seorang lelaki sebagaimana makna cinta manusia yang pernah mengalaminya dan menginginkannya. Bilamana ditanya seorang sahabat dengan situasinya tentang jodoh aku kelu lidah untuk memberi komentar, kerana aku bukan ahlinya…selayaknya mereka yang telah melalui proses tersebut yang  ditanya. Jika ditanya pada aku pasti salah maksudnya…pasti!

Tentang jodoh itu sesungguhnya urusan Tuhan, namun manusialah yang membuat pilihan atas pilihan yang diberi Tuhan buat mereka…  Apakah peningkatan umur membuat seorang wanita, ‘desperate’ untuk menerima sesiapa sahaja yang dekat dengannya sebagai bakal suami? Jadi jika sesorang itu tidak punya pilihan, hanya seorang insan yang pada pandangannya dekat dan merupakan jodohnya, apakah pantas dia katakan itulah jodohnya…? Dan andai dilakukan istikharah sekalipun, pasti lelaki itulah yang muncul di dalam mimpi dan angannya.

Dan seandainya kelak tatkala ikatan sah telah diraih, bilamana berlaku masalah dalam rumahtangga, siapa yang harus dipersalah? Sewajarnya mereka yang membuat pilihan itu yang harus dipersalah, kerana merka telah membuat pilihan yang salah? Bukankah itu dikatakan takdir? Jodoh itu takdir, ya takdirnya begitu atas pilihan yang kita perbuat. Jadi andai yang tidak berjodoh bagaimana ya? Tiada pilihan yang perlu dibuat atau bagaimana? Mungkin belum jodohnya? Jodoh itu perlu diusahakan…

Aaghh! Jodoh sahajakah yang ada di mukabumi ini? Cinta sahajakah yang bernadi di dunia ini? Asyiknya manusia berbicara tentang cinta, tentang jodoh! Selayaknya hanya itukah yang didamba manusia seluruhnya? Soal jodoh, soal cinta itu sering dimomokkan! Andai aku tak punya cinta… andai aku tak berjodoh…tamatkah riwayat seorang aku di dunia ini..?


Cinta itu aku tak mengerti…kadang datang dan pergi…kadang sedar dan terlupa diri..
Hanya kerana cinta…cinta itu bukan segalanya…mungkin suka dikata cinta…
Sedang suka tak semestinya cinta…cinta pula banyak halnya…
Banyak tahapnya dan banyak pula pengertian nya…CINTA?
Bukanlah suatu yang perlu dimengerti…namun dirasai..
Tapi bagaimana nak merasakan cinta tanpa erti..?
Biarkan saja… tentang cinta!
Biar saja pemilik cinta itu yang menebarkan cintaNya…buat hamba yang tidak mengerti….
Agar saat dan waktu ketika ia bisa dimengerti telah wujud cinta dihatinya…
Biarlah cinta itu dari Sang Pencipta Agungnya…Allahurabbi!


*Bicara tanpa banyak fikir tanpa ilmu yang tepat...pasti sahaja ada salahnya! Astaghfrullahal'azim...


No comments: