Wednesday, January 8, 2014

CERITERA BUKU...

SNAP!


Alhamdulillah..hehe, tadi sebelum datang kerja sempat selongkar rak buku kat rumah...hajatnya nak bawa 2 or 3 buah buku kat tempat kerja...kononnya nak buat mini library kat tempat kerja.. itulah antara buku yang terpilih untuk dibawa.. yang elok, sebabnya ada ada buku yang kotor dan berbau...huhu, sebab kelembapan dan basah akibat banjir sebelum nie... Alhamdulillah kebanyakannya dah habes baca! dan buku terpilih kat atas tu pun sebenarnya dah abes baca cuma yang dua dari bawah belum habes, sebab masa mulakan pembacaan tengah takde mood kot, jadi tak sempat bace, so masa yang terluang akan diisi untuk membacanya...

Sempat 'posing' kan buku-buku tu nak ambil gambar ye...hehe! bercerita tentang buku...saya suka membaca bacaan santai, seperti buku diatas, sebab mudah faham, dan kena pada hati dan tak ambil masa yang lama untuk saya habiskan pembacaannya...kalau novel lagilah cepat jer nak habiskan... tujuan bawa buku tu kat tempat kerja sebabnya nak ulang baca..supaya melekat kebaikan dan ibrah yang ada dalam buku tu untuk di adaptasikan dalam kehidupan dan tulisan saya seterusnya... manusia kan mudah lupa, rasanya saya sendiri dah lupa apa yang dibaca sebelumnya. 

Sebabnya sikap saya tak suka mengulang baca buku-buku yang telah saya habis baca, mungkin ada 1 atau 2 buku yang buat saya suka untuk mengulang pembacaaannya seperti buku-buku tulisan Dr Aidh, yang saya suka 'Jangan Melampaui Batas' dan 'La Tahzan' sebab buku tu adalah buku pertama yang buat saya jatuh cinta dengan buku! tapi rasanya dah lama tak membaca buku-buku tulisan Dr Aidh Al-Qarni, dulu masa zaman diploma kat UMT, suka pergi kedai Buku Banggol kat bandar Kuala Terengganu sebab banyak koleksi buku Dr Aidh kat situ dan kebanyakan buku Dr Aidh dibeli disitu.Selain itu pada zaman tersebut saya meminati novel-novel islamik dari indonesia karya Kang Abik, fenomena Ayat-ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih bermula disitu. Selepas berhijrah ke UPM, kebanyakan buku-buku  dibeli di pesta buku dan saya mula memilih untuk membaca daripada kepelbagaian penulis dan genre yang lebih bermotivasi!

Saya memilih buku kadang melihat keatas penulisnya, yang biasa saya baca saya takkan ketinggalan untuk membelinya lagi jika ada keluaran baru, kadang saya melihat tajuk dan isi dalamnya yang menarik untuk dibaca dan saya rasa mampu untuk menghabiskan pembacaannya, dan kadang saya membeli  buku semberono melihat kepada 'cover' yang cantik dan menarik, dan kadangkala saya membeli buku yang dicadangkan oleh seseorang untuk membelinya dan menghadamkannya. ada juga buku yang dibeli kerana terikut dengan sahabat-sahabat yang membelinya..huhu. 

Dan saya bukan jenis orang yang suka mengumpul buku sekadarnya sahaja..Alhamdulillah kebanyakannya telah habis dibaca dan semoga ada manfaatnya untuk saya. dan pasti ada sebahagiannya yang belum habis dibaca, huhu itu kelemahan saya kerana buku-buku tersebut sangat mencabar minda dan mood saya untuk membacanya. Semoga saja diberi kekuatan untuk terus membaca dan menghadam pembacaan dari setiap buku yang saya miliki tika ini.. Dan semoga beroleh manfaat dari setiap pembacaan saya juga idea dan ilham  untuk terus menulis dengan penulisan yang bermanfaat juga!

Semoga dipermudahkan, insyaAllah!

Sekian bicara tentang buku...

~d_n~
12.59 p.m

No comments: