Saturday, January 4, 2014

Syair yang membuat imam Ahmad menangis…


Kita bagaimana…?

Jika Tuhan bertanya kepadaku…
Tidak malukah kau bermaksiat padaku?

Kau sembunyikan dosa mu dari makhluk ku
Dan datang  kepadaku dengan penuh dosa…?

Bagaimanaha aku nak jawab wahai diriku yang malang..?
Dan siapalah yang dapat menyelamatkan aku..?

Aku terus menghibur diri dengan angan-angan (dunia)
Dari waktu ke waktu…

Tapi aku lalai dengan perihal setelah kematian
Dan tentang apa yang dapat mencukupiku setelah itu…

Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selama-lamanya…
Seakan maut tidak akan menghampiriku…

Saat  sakaratul maut yang dasyat itu benar-benar datang padaku…
Nah! Siapa sekarang yang mampu melindungiku…?

Aku melihat pada wajah-wajah..
Apakah ada daripada mereka yang akan menebusku..?

Akan ku disoal  apa yang telah aku lakukan di dunia untuk menyelamatkan diriku ini..?
Maka bagaimana akan ku jawab setelah aku mengabaikan urusan agamaku…

Celakanya aku! Apakah aku tak mendengar?
Ayat-ayat Allah yang menyeruku…?

Adakah aku tak mendengar apa yang telah diberitakan di dalam surah qaaf dan yaasin..?
Adakah aku tidak mendengar tentang hari  dikumpulkan manusia,

Hari perhimpunan, dan hari pembalasan!! (qiyamah)…?
Tidakkan aku mendengar panggilan kematian, yang terus melayangkan padaku panggilan dan seruan?

Maka Ya Rabb!
Seorang hamba datang bertaubat…siapa yang dapat melindunginya…?

Melainkan Tuhan yang maha luas pengampunanNya
Yang membimbingku pada kebenaran…

Aku telah datang kepadaMu..maka rahmatilah daku
Dan beratkan timbangan (kebaikan) ku…

Dan ringankan (percepat kan) hisabku
Sungguh! Engkau yang paling kuharapkan pahalanya untukku…



p/s : sumber dari video nie...tapi ada banyak versi terjemahan...saya gabungkan...


No comments: