Thursday, June 26, 2008

rasa hati ini...

Bismillahirahmanirahim….

entah kenapa akhir2 ni aku rasa entah je…entah kenapa rasa tak best jer… entah kenapa rasa takut semacam je.. entah kenapa buat aku jedi macam ni.. adakah ini petanda untukk aku…?entah jugak…tak tahu…bila muhasabah balik kenapa aku jadi cam niee..entah jugak. Haiyak.. tak jumpa jawapan untuk permasalahan aku ni.. sebenarnya bukan problem besar pun tapi aku je yang tak reti nak handle…entah kenapa lagi… padahal aku baru je rasa bahagia coz dapat tawaran sambung study..tapi macam susah sangat nak dapat. .dua tiga hari ni aku duk pikir pasal tawaran bersyarat untuk kemasukan u tu.. mybe sebab tu kot aku risau semacam kot..takut2 impian tak jadi nyata. Tapi tadi aku dah call pihak ‘u’ tu..dia suruh aku daftar 29 nie…bawa result sem last n result muet. Result muet aku tak kuar lagi coz aku baru je ambik bulan 5 ari tu..tu yang buat aku takut…kot2 di reject. Padahal kalau aku direject pun aku sepatutnya redha…aku rasa aku boleh terima kot…tapi tulah entah kenapa hati aku tak boleh nak tenang jugak.

Mybe jugak…coz aku duk asyik ingat pasal tawaran tu je…tapi aku rasa, mybe sebab aku takut untuk menghadapi tempat baru yang bakal aku jejaki nanti, coz apa yang bakal aku lalui nanti adalah benda baru, memang aku akui aku takut untuk menerima sesuatu yang baru, aku takut aku tak leh bawa diri… aku takut aku masih ditakuk yang lama dan aku takut aku semakin teruk dari aku sekarang… aku tahu aku tak patut aku fikir macam tu.. tapi sebab aku tahu sape akulah yang buat aku tak dapat lari dari memikirkan perkara2 tu…perasaan nie sama macam saat2 aku dapat tawaran ke umt 3 tahun yang lepas..dulu aku nekad tak mboh g ke umt coz aku nak ke form six, tapi akhirnya aku dah abis pun diploma kat umt, dan Alhamdulillah banyak mende yang aku belajar dan dapat. Tapi kenapa masih ada perasaan yang sama sekarang ni… sepatutnya aku lebih matang, tapi fikiran aku ni bukan jenis macam tu.. apa yang ada dalam pemikiran aku ni semuanya hal yang remeh temeh.

Sebenarnya aku takut aku tak dapat sesuaikan diri aku..yelah aku nie bukan dari kategori orang yang cerdik pandai..aku takut benda yang sama akan berulang2 dalam diri aku,walaupun aku dah tekad dan berazam nak berubah dari sikap lama aku tu aku tak yakin aku boleh buat…buktinya setiap semester sama je…sebab malas aku jadi begini…tapi betapa Allah sayangkan aku, Dia masih beri aku peluang sambung degree, sedangkan ramai kawan2 aku yang tak dapat sambung,padahal result diorang lagi bagus dari aku...aku Cuma bernasib baik je..Tapi aku? Kenapa susahnya untuk aku bersyukur? Belum cukupkah nikmat yang Allah kurniakan?

Ya Allah jadikanlah aku hambaMu yang sentiasa bersyukur…

Apa2 pun hari2 yang akan datang tetap berlalu jugak…aku akan hadapi apa sahaja kemungkinan yang bakal berlaku… sebab tak semua yang aku khuatirkan akan menjadi nyata.. dan semestinya apa yang tak aku jangkakan pasti akan berlaku…Allah Maha Tahu apa yang terbaik untuk aku..aku serahkan segala2 nya padaMu Ya Rabb….mohon redha dan maghfirahMu….ameen.


* tak tahu motif apa aku letak gambar nie.. tapi apa2 pun ia memberi inspirasi...insyaAllah..


No comments: