Thursday, June 19, 2008

Kisah si nyamuk

Kisah di suatu hari…

Dalam keboringan yang tak terlampau…sempat tanganku membelek-belek buku yang menjadi peneman setiaku tatkala suka or duka. Alahai senang cerita boleh dikatakan diarilah but its not like a diary yang betul2 diari lah. Coz macam2 ada dalam buku tu…hampir2 penuh dan sarat dengan hasil tangan yang tak berbakat ni… mybe tajuk diatas tu sesuai kot coz cerita ni memang pasai nyamuk la… nak dijadikan cerita kat tempat aku praktikal dulu, aku duk kat kuartes yang disediakan.. pasai banyak sangat nyamuk kat situ sampai tidur malam sentiasa terganggu, maka terhasillah ilham kat bawah ni..mybe takde apa yang istimewanya tapi sama2lah kita fikirkan…huhu.


Setiap sesuatu yang ada dimukabumi ini
Adalah ciptaan Yang Esa
Dia menjadikan tiap sesuatu
Pasti ada fungsinya tersendiri
Walhal seekor nyamuk pun (dah hinggap kat kaki aku dah…)
Yang sering kita cemuh disetiap ketika
Gigitan nyamuk yang sering membuat kita marah (xtau la klau korang tak marah )
Yang sering mengganggu lena di malam hari (kecuali yang tido mati…)
Yang membuat kita tergaru2
Disebalik kejadian nyamuk, apakah hikmahnya?
Ubat nyamuk terhasil, ridset dan seangkatan dengannya
Untuk menghasilkan semua itu
Pastinya banyak bahan dan tenaga yang diperlukan
Begitulah manusia sebagai penjananya
Bukankah dari situ terbukanya sebuah peluang pekerjaan?
Ya…bagi kita yang bukan berada ditempat mereka
Pasti tak merasai kesannya bukan?
Fikirkan jika suatu hari nyamuk tu takde…(mybe tak kot…)
Nyamuk aedes yang merbahaya tu pun berguna…(apatah lagi kita sebagai khalifah dimuka bumi…)
berguna ape?
Banyak lagi hikmah di sebalik kejadian nyamuk tu..
Ye lah..eh eh orang suruh fikir..fikirlah…renung2kan dan selamat beramal…




*Ha2 itulah alkisahnya..si nyamuk yang diciptakan Allah sebagai punca rezeki kepada orang yang membuat kelambu, coz aku lah salah seorang pembelinya…hu2.

*kantoi betul la… masa aku duk edit kisah ni ada pula orang duk mengintai kat belakang..hampeh btul la adek aku yang sorang tu, boleh dia ketawa dengan tajuk yang aku buat nie…kelakar ke? Aku rasa tak…

No comments: