Friday, June 20, 2014

Kembali ke sekolah!

Bismillahirahmanirahim…

When I want to lis… hehe sempat menyanyi sekejap…sebelum menulis nie. Alhamdulillah sekali lagi saya mahu menulis…kerana? Biasanya bersebab! Dan hari ini kerana sebab semalam! Ya.. semalam saya diberi kudrat untuk ke majlis ilmu yang dianjurkan oleh PIBG sekolah rendah di kampong saya. Ya sekolah yang sama dulu saya bersekolah…sekian lama tak menjejakkan kaki ke sekolah menggamit  galau dihati.  

Melihat bangunan yang masih sama berdiri teguh disitu sangat  menitipkan rasa rindu walaupun suasana malam yang suram tak begitu memberikan impak yang ceria dengan persekitaran sekolah yang selalu dirindui itu namun kesannya sedikit terpalit apabila melihat kelas yang sama saat semasa di tahun 6 dulu, melihat kanak-kanak berlari riang membuat diri ini terimbau kembali kenangan yang mengasyikkan semasa disekolah ini dulu bersama teman dan taulan yang kini hanyalah tingggal kenangan.

Tiba-tiba teringat lagu unic sekolahku, “dan disinilah tempat kuberlari.. jatuh tersungguh bangun kembali…”. Tapi sekejap jer sempat mengimbau kenangan tuh, dalam duk menungu jer. kalau siang pasti saya akan menjelajah kesegenap pelusuk sekolah mengimbau kenangan, hehe malam xbest la xnampak persekitaran...

disinilah tempat ceramah diadakan (sumber blog http://skkbfn1.blogspot.com )

Aduhai menggamit memori lah pulak sebenarnya semalam di tempat yang sama keberadaan saya di sekolah itu kerana adanya ceramah agama yang disampaikan oleh ustaz  Mahmud Mad yang sangat fames di Kuantan dan kawasan yang sama waktu dengannya. Saya  biasa dengar ceramah ustaz di radio Pahang jam 1.30 petang. Rasanya ini kali pertama seingat saya bersiaran langsung dengan ustaz nie, tak pasti sebab pengerusi majlis cakap ustaz memang selalu dah bagi ceramah kat sini tapi saya tak pernah ingat atau tak pernah menghadirinya mungkin. Well, semalam tajuknya ‘Isi Neraka’, sempat saya membuat beberapa catatan di buku nota yang saya bawa,tak buat rakaman lupa..biasa saya rakam dengan hanset jer. 

Saya kongsikan point yang sempat saya catatkan semalam.

Siapa yang tak tahu Kepanasan api neraka tu 70 kali ganda kepanasan api dunia.. ? rasanya kita biasa dengar kan? Cumanya tak dapat nak menghayati betapa gerun dan dasyatkan kepanasan itu kerana apa ya? Saya pun tak tahu.. walhal dengan api dunia sahaja kita tahukan betapa panasnya bisa menggugat rasa?

Tapi apabila diberitakan kepanasan api neraka itu 70 kali ganda daripada api dunia siapa yang dapat merasakan betapa siksanya jika diazab disana nanti? Kita masih sedang bersenang lenang tanpa bekal untuk kesyurga, padahal jika ditanya semua orang ingin ke syurga kan?

Api neraka itu asalnya berwarna merah seperti marak api yang kita selalu lihat di dunia ini. Kemudian api itu dipanaskan selama seribu tahun, seribu tahun lagi dan seribu tahun lagi berulang-ulang sehingga menjadi hitam legam bagaikan malam yang gelap gelita tanpa cahaya. MasyaAllah!

Dan siapa yang palin ramai dalam neraka? Syaitanlah kan dah konfem! Pastinya Jin dan manusia juga tak terlepas seperti yang telah difirmankan oleh Allah dalam Al-Quran. Tapi spesifiknya umat islam yang bagaimana? Yang kafir sudah tentulah…

Dalam peristiwa Isra’ Wa Mikraj Rasulullah telah ditunjukkan bahawa golongan ahli neraka yang paling ramai adalah kaum wanita! Kenapa wanita? Asbab utamanya ialah kerana kaum wanita ini yang tidak patuh pada perintah Allah, Rasul dan suamiya bg yang berkahwin. Kaum lelaki selamat lah? Oh tidak pastinya tidak kerana kaum lelaki juga ramai di neraka! Sebab apa? Kerana mereka dayus! Ya dayus nie hanya khusus untuk kaum lelaki je kan? Perempuan takde yang dayus… kenapa mereka dayus? Dan apa maknanya dayus itu..?

Nie nak habaq mai… Ustaz cakap semalam, dan dah ramai pun ustaz yang bercakap tentang ini. Maksudnya LELAKI yang punyai isteri dan anak-anak, tetapi mereka membiarkan sahaja isterinya dan anak-anak perempuannya buat maksiat, tak tutup aurat, buka sana buka sini, dedah sana dedah sini, bergaul bebas dengan yang bukan mahram dan sebagainya dosa yang dilakukan mereka dibiarkan sahaja TANPA BERBUAT APA-APA. Mereka ini yang akan bertanggungjawab keatas isteri dan anak mereka kelak mereka juga dihumbankan kedalam neraka. Dan tak lupa juga para lelaki yang tidak bertanggungjawab! Yang agamanya entah kemana, solat dan puasa diabaikan dan nafkah anak isterinya dan keluarganya tak terjaga juga  tak terlepas daripada siksa api neraka!

Dalam surah al-Muddatsir ada menceritakan tentang nasib manusia kelak di akherat yang kekal, golongan ahli neraka saqar! Mereka ditanya kenapa mereka dihumbankan kedalam neraka Saqar? Jawabnya kerana kami dulu ketika di dunia kami tidak Solat, kami tidak membantu orang miskin (kedekutlah) dan kami mendustakan tentang hari pembalasan!

Dan tahukah kamu apa (neraka) SAQAR itu?

Ia (SAQAR itu) tidak meninggalkan dan membiarkan. 

Yang menghanguskan kulit manusia. 

Diatasnya 19 Malaikat penjaga.

Tiap anak adam yang bernafas dan hidup akan diminta pertanggungjawapan atas segala apa yang telah mereka lakukan ketika di dunia, seorang pun takkan terlepas daripada pengadila Allah!

Siapa yang selamat?

Melainkan golongan kanan, yang Allah letakkan dia sebagai orang-orang Berjaya di Padang Mahsyar nanti..

Sungguh Al-Quran itu benar-benar suatu peringatan! Siapa yang mengkehendaki dia akan mengambil pelajaran daripadanya..

Syed Qutb dalam kitabnya Hal Nahnu Muslimun menyatakan kepentingan untuk kita menjaga syahadah kita, jangan kita jadikan Allah sebagai bandingan dengan apa-apa makhluk ciptaanNya. Kita perlu yakin dan percaya bahaw tiada sesuatu pun yang boleh beri manfaat dan mudharat kepada kita melainkan Allah! Contohnya kita seringkali dengar kan orang- orang bercakap soal rezeki misalnya.

kalau tak kerana aku tak tahulah apa nak jadi dengan nasib kau nie..

kalau tak kerana ‘dia’ tak tahu lah apa nak jadi dengan nasib kita…

kalau parti tu memerintah, konfem tak hidup lah industry kita nie..

kalau tak kerana ‘itu’ mesti kau dah itu…

kalau ini..mesti tak gini…


Walhal semua asbabnya daripada Allah kan? Maka waspadalah kita…

syarat MATI adalah HIDUP!

Maafkankan saya mungkin tak banyak isi yang ada, tetap saja saya mahu menulis!

Allahumma ajirna minannar...amalkan wirid nie 7 kali lepas solat, kita mohon perlindungan Allah daripada azab siksa neraka yang punyai 7 tingkat neraka itu..

Astaghfirullahal 'Azim...


No comments: