Friday, June 13, 2014

Ekspretasi Kehidupan...

Bismillahirahmanirahim…



Idea dan ilham tak semua orang mampu tuk mengekspretasikannya..
Sepertinya omongan kosong yang dibicarakan lewat puisi mahupun tulisan..
Halusinasi yang tak berpijak di bumi nyata?
Seperti menulis saat tiada apa yang bermain di fikiran
Hanya kerana mahu menulis makanya aku menulis
Lencongan entah kemana titik asal yang tak ketahuan?

Mahu bicara apa aku? Bicara tentang apa? Lagaknya penulis tegar!
Tapi entah apa-apa yang dibicara lewat tulisan bisu itu!
Hah? Apa? Aku? Ya sendiri  bermain kata…
Mengharap kan hadir Ilham menyapa menusuk kedalam jiwa..
Namun tetap sahaja tak mampu menterjemahkannya kedalam bentuk kata..
Kalam bisu yang tak dimengerti sesiapa? Tak minta di mengerti..

Sekadar..meluah kata yang tiada di merasa…hanya kata!
Ya…menulis tanpa berfikir panjang…apa yang melintas terus diketik
Pada papan kekunci keyboard lama ini…
Yang kerasnya menyakitkan jemari menekan huruf demi huruf..
Salah padam dan sambung lagi…lagi dan lagi…
Entah apa yang nak disampaikan..aku sendiri keharuan..

Kadang  mahu menulis  dengan gaya bahasa melunak jiwa
Namun aku bukan budak Bahasa yang pandai bermain kata
Bila mahu guna ayat power! Aku tak kuasa nak mengingat perkataan bombastik itu!
Retorik-retorik kata yang selalu aku ungkapkan dulu…seperti tiada makna!
Makna dan istilah yang telah kuabaikan sekian waktu, sudah lupa!
Aargh..bahasa jiwa bangsa! Namun kadang aku merojakkan Bahasa..

Lupakan saja! Aku hanya insan biasa!
Tak pandai berkata-kata, tak pandai melunas rasa
Lagi tak pandai berbahasa yang indah-indah tuk menarik bicara!
Apatah lagi petah bicaraku hanya disini…tulisan bisu dan aku tetap
Hanya diam membisu! Itu aku… biasa dan terbiasa begitu!
Sebab aku insan biasa tiada yang istimewanya!

Jika ada… Aku mahu disisi Tuhanku…menjadi hambaNya yang diredhai selalu…
Jika ada… Aku mahu senantiasa dalam pandangan rahmat dan kasih sayangNya..
Jika ada… Aku mahu menjejak syurgaNya bersama insan-insan yang ku kasihi kernaNya…
Jika ada… Aku mahu sentiasa dalam ketaatan kepadaNya dan sentiasa bertaubat padaNya
Jika ada… Aku mahu mencintaiNya setulus jiwaku dan mencintai insan-insan yang mencintaiNya
Jika ada… Aku mahu langkahanku hanya tertuju padaNya, dunia dan akherat dan saatnya nanti memandang wajahNya di sana…

Astaghfirullahal’azim…Aku hanya hamba! Yang mahukan itu dan ini…tapi bekalku apa???

Bila tulisan entah apa-apa...
Pun boleh jadi nukilan rasa...

~dzatuun_nithaqaini~ 12.25p.m  : 130614

p/s :Ada ke perkataan "ekspretasi" tu? xpasti ejaannya begitukah? atau aku yang salah dalam mengaplikasikan perkataan..?



No comments: