Thursday, June 12, 2014

Menyingkap tabir hikmah!

Saat saya mendengar dan mencatat...


Kalau hati kita bersih, kita boleh rasa dan mudahnya untuk kita fahami apa yang tersirat dalam takdir kehidupan kita. Hati lebih bersih dalam keadaan kita diuji dengan kesusahan dan kesukaran dalam menjalani kehidupan. Baru kita rasa semua perkara yang Allah beri tu sangat baik untuk kita.

Siapa yang boleh membersihkan diri kita? Siapa yang boleh memuliakan kita, siapa yang boleh mengangkat kita? Siapa yang boleh menghinakan kita? Siapa yang boleh mengubah dan memperbaiki diri kita?

Segala apa yang berlaku dalam hidup kita, kenapa..kenapa dan kenapa? sebenarnya ia adalah pakej tarbiyah daripada Allah.. supaya kita lebih bersih, supaya kita dimuliakan oleh Allah, supaya kita diangkat oleh Allah, supaya disucikan oleh Allah dan ditambah keyakinan oleh Allah dll lagi…

Sesuatu yang tidak terkait dengan Allah semua perkara itu adalah sia-sia, tidak membuat kita dekat dengan Allah dan tidak membuat kita menyungkur sujud kepada Allah itu semua sia-sia walaupun kita singkap hikmah disebalik setiap perkara, seperti mana orang-orang barat yang menyingkap tabir daripada setiap masalah yang mereka alami, teori motivasi yang mereka cipta selagi tidak membawa kepada Allah makanya ia adalah sia-sia.

Kisah Asiah dan Firaun, suatu pembuktian dimana, tiada alasan untuk kita JADI BAIK walaupun dalam suasana dan disamping orang yang tidak baik!

Kita selalu menjadikan alasan tertentu  yang membuatkan kita jadi stress, sepatutnya kita perlu atasi alasan tersebut untuk tidak tunduk kepada alasan itu. Contoh alasan ‘period’ penyebab stress.

Ibnu Atha’illah : Al-Hikam (mesti dapatkan buku nie…) saya tahu kitab nie bagus untuk dimiliki, tapi sungguh saya belum terbuka hati untuk membelinya selama nie bila saya terjumpa kat kedai, kali nie In shaa Allah kalu jumpa saya sambar  trus!

Pernah tak kita bertanya pada diri kita sendiri tentang..

Siapa yang lihat kita 24 jam sehari? Siapa yang sentiasa memerhati kita? Siapakah yang selalu mendengarkan kita? Siapa yang pelihara kita? jawapannya Tak lain tak bukan..Hanyalah Allah!

Sebab itu kalau nak mencari tarbiyah yang terbaik pakej tarbiyah yang terbaik, sebenarnya segala yang kita lalui setiap saat dan detik , suka dan duka senang dan susah hatinya, semua itulah pakej tarbiyah yang terbaik daripada Allah Azzawajalla…

Ketika itulah kita dibersihkan, ketika itulah kita diangkat oleh Allah, ketika itulah kita dimuliakan, ketika itulah kita diberi keyakinan oleh Allah Taala.

“Ya Allah ya Tuhanku, walaupun perkara ini sesuatu yang aku tak suka untuk berlaku, tetapi sebenarnya inilah perkara yang Engkau sedang bersihkan aku, sedang mengangkat martabatku disisiMu, sedang memperbaiki diriku dan sedang menambah keyakinanku.”

“Wahai Allah kurniakan pada hati ini ketaqwaan, Wahai Allah bersihkanlah hati ini, kamulah yang terbaik sekali dalam membersihkan hati…”

Saat manusia belajar ‘redha’ terbukalah segala pintu kemudahan…

Sepatutnya manusia berfikir tentang sesuatu yang Allah akan tanya pada diri kita di padang mahsyar nanti bukannya kita fikir persoalan yang Allah takkan tanya.

Dalam kita berhempas pulas mencari jalan untuk menyelesaikan satu masalah yang sedang kita hadapi, sebenarnya Allah sedang mengeluarkan ribuan masalah yang jauh lebih dasyat dan lebih gerun yang bakal kita hadapi saat di akherat kelak.

Banyak benda yang kita tak tahu, sedangkan Allah tahu… Dalam setiap tabir kehidupan insan!

   Rakaman Usrati IKIM.FM

~Ustazah Norhafizah Musa~

No comments: