Monday, February 17, 2014

Novel oh Novel!


Sepanjang hari ini ditemani air mata yang berjejeran keluar tatkala proses pembacaan novel, yang cepat-cepat dikesat bilamana ada pelanggan datang kekedai, malu dilihat menangis membaca novel ah! Lama rasa tak membaca novel yang bisa menyentuh hati. Alhamdulillah baru sahaja selesai pembacaan nove Bidadari di Ujana Perjuangan, yang baru dibeli di kedai Darul Ansar Kuantan Parade semalam bersama dua buah lagi novel. Semalam membeli novel tiada dalam agenda saya ke Bandar Kuantan, sekadar menemani rakan tanpa tujuan sebenar. Saya hanya mengikut atas dasar berteman tambahan lama sudah tidak bertemu dengannya semenjak kali terakhir di pesta buku tahun lepas, dan hasrat dihati mahu melawat teman kami di sekolah dulu, yang baru melahirkan baby pertama yang tinggal berhampiran dengan Kuantan. Tapi tiada rezeki untuk bertemu kerana dia bercuti dan pulang ke kampung.

Pada asalnya saya tidak merancang untuk membeli buku, kerana pada hemah saya saya akan memborong habis-habisan buku di pesta buku nanti dan saya telah mula menyimpan duit untuk kesana. Tapi untuk kali yang kedua singgah kedai Darul Ansar akhirnya saya terbeli juga 3 buah novel. Ya terbeli! Kalau ikut bicara hati saya jarang membeli novel yang tidak saya kenali penulisnya. Saya biasa membaca novel tulisan Fatimah Syarha, Dr Farhan dan Kang Abik dan beberapa penulis Indonesia yang lain, jarang sekali membeli novel penulis lain, kerana seakan tawar hati dengan pembacaan novel sebelum ini yang tidak banyak membantu mencari diri.

 Tetapi kali ini ketiga-tiga novel yang saya beli penulis yang berbeza dan saya tidak pernah membaca mana-mana karya penulis tersebut. Cuma satu daripadanya saya pernah mendengar sahabat-sahabat berbicara tentangnya dan mereka tak sabar untuk memilikinya. Apatah lagi bila terperasan buku itu saya terus membelinya, dan sebuah lagi saya tergoda dengan cover buku yang cantik, dan yang baru saya habiskan pembacaaannya tadi sekadar terdetik untuk memilikinya walaupun terdetik dihati, best ke novel nie? Ppada asalnya kami menyinggah di kedai buku itu untuk mencari novel ‘Aku Ada Wali’ yang dicari oleh teman saya itu, yang mendakwa ianya buku baru! Tapi serasa saya cerita itu adaptasi dari Tautan Hati barangkali, saya tak pasti kerana latar belakang persekitaran yang berbeza antara novel tersebut dengan drama Aku Ada Wali yang disiarkan dikaca tv, saya tidak mengikuti drama tersebut!

Saya jadi cemburu kepada penulis yang masih mudah, sebaya adik saya. Mampu mencorak penceritaan novel sebegitu rupa dan menyentuh hati nurani saya yang keras tapi berjiwa sensitive kadangkala. Dan seakan membuat saya berputus asa untuk terus menulis. Ya kerna saya tak mampu menulis sesuatu yang mampu menyentuh hati orang lain? Macamana mahu jadi seorang penulis jika tiada kemampuan utnuk menulis dan mencorak sebuah penulisan yang ‘hidup’? Saya sungguh tak tahu..tapi tetap juga saya meneruskan penulisan ini, untuk apa? Sekadar mahu menulis….


No comments: