Saturday, February 8, 2014

“Di Hamparan Shamrock Ku Seru NamaMU” 2

~hari ini~

Alhamdulillahh..saya menyambung pembacaan  saya hari ini, dan terhenti disini untuk menulis sesuatu yang terlintas diminda saya. Membaca kisah yang dikisahkan oleh ustaz Hasrizal banyak yang menyentuh hati saya terutamanya pengkisahan tentang kembalinya seorang insan kepada fitrah asalnya kepada islam, beberapa kisah tersebut berjaya menyentap hati saya dan menggenangkan air di kelopak mata untuk menjiwai dan merasai perasan kembali kepada Tuhan. Apa tidaknya, kita sebagai muslim yang diperturunkan kadang sukar memahami dan menghayati rasa dan hidup bertuhankan Allahurabbi! Namun kadang perasaan itu kan hadir tikamana kita kembali kepadaNya saat waktu kita telah merasakan betapa jauhnya kita dengan Dia dan betapa banyaknya kita abaikan urusan agama dalam kehidupan kita. Pasti jiwa yang tenang kan kembali kepada Tuhannya dengan rasa kehambaan yang menjentik hati kita, yang dengan jiwa yang tenang kita mampu bermuhasabah dan berfikir akan keadaan diri kita sendiri.


Sebenarnya pembacaan saya terhenti kerana ini:

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah dan mengadu tentang hatinya yang keras. Rasulullah bersabda, “Apakah kamu mahu hatimu menjadi lembut dan kamu memperolehi apa yang kamu hajat? Kasihilah anak yatim, tepuk-tepukkan kepalanya dan beri ia makan apa yang kamu makan. Ia akan melembutkan hatimu dan membantumu memperolehi apa yang kamu hajatkan”, (riwayat Tabarani dan Silsilah as-sahih)

Astaghfirullahala’zim… saya  tersentak dengan ayat tersebut, sebelum ini saya pernah bertanyakan kepada seseorang tentang bagaimana nak lembutkan hati, dan sungguh saya merasakan hati saya kini semakin keras, dan bukan saya ingin mempersoalkan tentang itu, hanya kerana soal anak yatim yang disebutkan diatas. Semasa di university saya sangat berkeinginan untuk bersama badan kebajikan atau sukarelawan yang berkaitan dengan soal kebajikan anak yatim, tapi saya tak pernah berpeluang dan mengambil peluang yang ada semasa di university hanya kerana diri saya yang lemah. Tetapi saya lupa barangkali semenjak di tahun satu pengajian diploma lagi peluang tersebut sudah ada di depan mata. Kerana, dirumah saya di kampong telah ada 4 orang anak kecil seusia satu tahun hingga 11 tahun yang merupakan anak saudara saya sendiri yang berstatuskan anak yatim. Tapi dimana saya ketika itu?

Saya di perantauan…waktu saya dengan mereka hanya di sela-sela cuti semester, dimana saya yang akan menjadi pengasuh anak saudara yang masih kecil tika itu, namun kadangkala tak lama, kerana saya akan ke kuala lumpur untuk bekerja sambilan dengan kakak disana yang memerlukan khidmat saya. Cuma bila pulang kembali pasti saya tidak akan lupa untuk membawa ole-ole untuk mereka. Sekarang mereka telah besar panjang, yang dulunya setahun jagung kini danmenjengah 9 tahun bagi anak bongsu, anak saudara yang masa kecilnya saya jaga, peluk dan cium kerana fitrah manjanya si anak kecil. Tapi kini seusia dia 9 tahun kini kemanjaan tersebut jarang saya layan. Si kecil yang dulu saya tatang, kini minta saya buatkan air milo untuknya, saya tolak keras..beberapa kali dengan alasan dah besar pandai buat sendiri kan? apabila diminta saya jarang menunaikan, tapi bilamana tidak diminta saya tidak kekok untuk memberi…atas situasi sikap mereka. Astaghfirullah… rasanya setahun kebelakangan ini baru saya benar-benar berada dalam jangka waktu yang panjang dirumah selepas begraduasi pada 2012, dan berkelana diawal tahun 2013.

Astaghfirullah hadith diatas benar-benar menyentap hati saya yang gersang barangkali dengan empati dan kasih sayang. Saya tahu diri ini payah untuk menunjukkan perasaan kasih dan sayang kepada seseorang. Payah buat saya untuk itu…kerana saya tidak pandai atau mungkin saya tidak tahu atau ada ego yang tak mahu ditundukkan barangkali… barangkali kerna itu hati saya sekeras ini…Astaghfirullah, benar saya perlu bermula dengan hadith tersebut, kerana dirumah ramai insan yang perlu saya jaga hati dan perasan mereka terutamanya emak yang semakin menjengah usia.

saya belum menghabiskan pembacaan, mungkin akan ada cerita lain yang bakal menjengah ke sini...



No comments: