Saturday, February 8, 2014

“Di Hamparan Shamrock Ku Seru NamaMU”

Bismillahhirohmanirohim…

Hari ini memulakan penulisan di bulan februari, huhu tentang apa ya? Sungguh diketika saat menulis ini tiada idea khusus yang bermain difikiran. Saya baru menyemak tulisan saya tentang  al-quran dan pertanian, ia bukan tulisan ilmiah, sekadar cicipan seorang insan yang hanya mahu berkongsi, masih belum  siap sepenuhnya kerana saya tak mampu  mengaitkannya kerana masih banyak yang saya tak tahu tentangnya. Kebelakangan ini saya kurang menulis tapi Alhamdulillah saya dah menghabiskan bacaan untuk kali kedua buku “Beduk Di Ketuk” dan ”Jangan Berhenti Berlari” disela-sela masa terluang di kedai. insyaAllah akan dibicara lanjut untuk penulisan akan datang, dalam fasa membaca  “Di Hamparan Shamrock Ku Seru NamaMU” juga untuk kedua kali…



Masih diawal pembacaan, tetapi teruja untuk menulis diketika idea datang tatkala sedang membaca. Saya suka membaca, kerana bilamana membaca kan hadir ilham yang kadang buat diri saya berfikir dan dan berzikir! Ya kadang membaca buat saya teringat akan kenangan semalam yang buat saya muhasabah diri kembali dan kadang dengan membaca saya mampu merencana masa depan saya yang masih kesamaran dalam pencarian. Dan kerana itu saat saya begini, saya mahu menulis untuk tidak melupakan apa yang bermain difikiran saya, jika tidak dilayan kadang idea dan ilham yang baik akan saya abaikan tanpa sebarang tulisan dan kebaikan buat rujukan diri saya. Sudah beberapa kali saya abaikan idea dan ilham yang bertandang ketika membaca dengan alasan mahu baca sampai habis dan membuat kesimpulan keseluruhan tentang buku tersebut, yang akhirnya tidak saya laksananakan. Buku-buku tulisan ustaz hasrizal adalah salah satu koleksi yang saya jadikan belian wajib jika ada keluaran baru. Tapi rasanya buku Di Hamparan Shamrock Ku Seru NamaMU” satu-satunya buku ustaz hasrizal yang ada berada ditangan saya. Selebihnya saya pinjamkan dan wakafkan… kerana tidak tahu keberadaannya dimana. Huhu…

Sebenarnya tadi idea saya untuk menulis tentang penulisan beberapa penulis yang saya minati dan buku-buku yang saya miliki, tetapi kini saya sudah hilang kata tuk dinukil…dan saya berhenti disini.

~Semalam~ cont....

No comments: