Monday, February 10, 2014

“Di Hamparan Shamrock Ku Seru NamaMU” 3


Astaghfirullahal’azim…  xjauh saya tinggalkan pembacaan sebelumnya, kini saya berhenti lagi untuk menulis. Menarik! Kisah yang diceritakan sekali lagi buat saya terfikir..jauhnya saya dari jalan menuju keredhaan Tuhan.  Dalam bab “Pengorbanan seorang Adam”  sangat menyentuh hati kecil ini setelah tadi tersentak dengan perihal anak yatim dan kisah lainnya yang buat mata ini tak betah untuk menumpahkan setitis demi setitis air mata kesedaran dan penyesalan tentang diri. Kisahnya saya lanjutkan dengan bahasa penulisan saya yang masih bersimpang siur ini ya.

Ianya tentang kisah 3 sahabat yang pada zaman remajanya bermasalah dan merasakan ada yang tidak kena dengan diri mereka, mengambil keputusan untuk menamatkan persekolahan dan berkelana ke negeri orang untuk mencari jawapan kepada persoalan mereka. Dan kembara mereka menjengah ke Turki, yang selama ini mereka anggap orang Turki adalah ganas, tetapi sebaliknya mereka jatuh hati dengan sikap dan layanan orang Turki yang sangat memuliakan tetamu dan menghargai mereka. Dan selapas beberapa minggu mereka merasakan ada perubahan yang amat ketara pada diri mereka bertiga seolah-olah telah bertemu ketenangan yang mereka cari selama ini. Meraka  duduk berbincang dan menyimpulkan bahawa, setelah melihat perbezaan kelompok diantara penduduk Turki dengan segolongan yang lain, mereka yakin Islam lah yang mecorakkan sebahagian Orang Turki sangat tinggi budi pekerti mereka. Selepas kembali ke London mereka bertiga bertiga turut kembali kepada fitrah islam dan mengucapkan syahadah. Setelah kembali kepada islam mereka bertiga berbincang tentang masa depan mereka untuk melakukan sesuatu yang besar dalam hidup mereka. Jonathan membuat keputusan ke Balkan, Kevin membuat keputusan ke Yaman untuk menuntut ilmu dan Adam masih di London kerna amanat dan janji yang dibuat untuk sahabatnya. Kevin telah setahun melanjutkan pengajian dan Jonathan telah selesai perjalanannya di dunia ini, dia syahid di bumi jihad.




Kisahnya belum habis, dan tatkala Adam menyatakan kekesalan tentang dirinya yang belum mampu menjejak langkah seperti sahabatnya itu, kerana apa? Adam telah menunaikan amanah yang dibuat kepada sahabatnya untuk menjaga kedua ibubapa mereka, kerana tidak sanggup membiarakn orang tua mereka sendirian tanpa anak mereka disisi dan Adam telah memikul tanggungjawab tersebut. menjaga kedua ibubapanya sendiri dan bergilir mejaga ibu bapa Kevin dan Jonathan, yang dengan kehadiran Adam mungkin bisa melunakkan rindu mereka kepada anak mereka masing-masing. Namun yang menjadi beban buat Adam ialah dia masih belum mampu memberitahu kedua ibubapa Jonathan tentang kematian anak mereka. Namun kegusaran terbesar dihatinya adalah kerana dia belum mampu mencapai apa yang dicapai oleh sahabatnya yang telah syahid dan seorang lagi sedang menuntut ilmu di negeri orang, yang dianggapnya kejayaan besar buat diri mereka. Namun dirinya masih disitu tanpa berbuat apa-apa… kisahnya saya habiskan disini. Kerana tak pandai untuk mengolah menjadikan ia sebuah cerita yang menarik!


Sesungguhnya syahid itu amatlah menjadi impian semua orang untuk berjuang di jalan Tuhan dan merupakan tiket ke syurga tanpa hisab? namun walau sekuat manapun keinginan itu hadir  ia bukan bukan pilihan kita untuk mati syahid atau pun tidak tetapi ia adalah pilihan Tuhan untuk orang-orang yang telah ditakdirkan untuk terpilih. Dan menuntut ilmu juga adalah perkara besar yang sangat dituntut oleh agama supaya menuntut ilmu ke negeri cina dan sampai ke liang lahad, ia adalah simbolik betapa kepentingan ilmu itu perlu dalam melestarikan manfaat untuk diri, agama dan ummah. Kerna itu insan sering berlumba-lumba dalam kedua perkara tersebut, namun yang sering dilupa adalah apa yang telah Adam lakukan buat memenuhi impian sahabatnya dan menunaikan amanah yang telah dibuat, iaitu menjaga kedua ibu bapanya dan ibu bapa sahabatnya itu.  Berbakti kepada kedua ibu bapa itu yang sering dianggap remeh dan di entengkan oleh sebahagian daripada kita, bukankah begitu? Astaghfirullahal’azim…. Mulianya Adam dengan pengorbanannya kerana perihal itu juga termasuk dalam perkara yang Rasulullah anjurkan kepada sahabat, apabila ditanya apakah perkara utama perlu dilakukan oleh mereka untuk mendapat keredhaan Allah? Berbaktilah kepada kedua ibu bapamu yang masih hidup…jawab baginda.

Lalu bagaimana kita pada hari ini, merealisasikan impian di dunia untuk apa? Adakah 3 perkara diatas menjadi salah satu daripada agenda kehidupan sementara kita di mukabumi ini? semoga ya!

Saya tamatkan pembacaan “Di Hamparan Shamrock Ku Seru NamaMU” buat kedua kali tanggal 8 feb 2014 yang saya catitkan di mukasurat akhir buku ini, rupanya lebih setahun buku ini saya tinggalkan setelah pembacaan pertama selesai seperti yang tercatat di laman akhir iaitu 13 mei 2012. Saya ingat! Bermakna buku ini dibeli semasa saya berpraktikal di Jabatan Pertanian Kuantan pada 2012, semasa pesta buku tahunan di PWTC berlangsung, saya mintak cuti 2 hari semata-mata ke pesta buku, tak sabar untuk sekali lagi pergi pada tahun ini, saya telah siap menabung untuk itu dan merancang pergi bersama teman saya, Liza, seperti tahun lepas. Inshaallah!

~esoknya yang telah menjadi hari ini dan semalam~

No comments: