Tuesday, September 2, 2008

SATU RENUNGAN DAN PENGHAYATAN:



KHUTBAH RAMADHAN
BAGINDA RASULULLAH S.A.W


Wahai manusia! Sungguhnya telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkat rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia disisi Allah. Hari-harinya adalah hari yang paling utama. Jam demi jam - jam yang paling utama. Malam–malamnya adalah malam yang paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan.

Dibulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabkan. Bermohonlah kepada Allah rabbmu dengan niat yang tulus, hati yang suci agar Allah membimbingnya untuk melakukan siyyam (puasa) dan membaca kitabNya. Bersedekahlah pada kaum fuqara’ dan masakin (miskin). Muliakanlah orang tuamu, sayangilah yang muda, sambungkanlah tali persaudaraan, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu melihatnya. Kasihanilah anak-anak yatim, nescaya manusia akan dikasihi anak yatimmu.

Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu kerana itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza Wa Jalla memandang hamba-hambanya dengan penuh kasih. Dia menjawab ketika mereka menyerunya, menyambut mereka ketika mereka memanggilnya dan mengabulkan doa meraka ketika mereka berdoa kepadanya.

Wahai manusia, sesungguhnya diri–diri kamu tergadai kerana amalan–amalanmu, maka bebaskanlah dengan istigfar. Punggung-punggungmu berat kerana beban (dosa)mu, maka ringankanlah, mperpanjangkanlah sujudmu. Ketahuilah! Allah Ta’ala bersumpah dengan segala kebesaranNya bahawa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang syahid dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb al- amin.

Wahai manusia! Barang siapa di antaramu menjamu orang berbuka kepada orang-orang mukmin yang berpuasa pada bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan dia diberi keampunan atas-atas dosa yang lalu. Sahabat-sahabat lain bertanya: “Ya Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian.” Rasulullah meneruskan katanya; Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya menjamu sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun seteguk air.”

Wahai manusia! Siapa yang membaguskan akhlaknya di bulan ini ia akan berhasil melewati sirathol mustaqim pada hari ketika kaki-kaki tergelincir. Siapa yang meringankan perkerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) di dunia ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari kiamat kelak.

Barangsiapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa memuliakan anak yatim di bulan ini Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa yang menyambungkan tali persaudaraan (silaturrahim) di bulan ini, Allah akan menghubungkan dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa yang memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya sewaktu berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa yang melakukan solat fardu baginya ganjaran seperti melakukan 70 solat fardu di bulan ini. Barangsiapa yang memperbanyakkan selawat kepada-Ku di bulan ini Allah akan memberatkan timbangannya. Barangsiapa di bulan membaca 100 ayat al-Quran ganjaran-Nya sama seperti mengkhatam al-Quran di bulan yang lain.

Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu syurga dibuka bagimu maka minta kepadanya agar tidak pernah menutupkannya bagimu.

No comments: