Tuesday, May 13, 2014

Penulisan...? 1,2,3 Mula, Tulis...kan dah jadi!

Bismillahirahmanirahim…

Gambar hiasan

Alhamdulillah bila dah start menulis, walaupun pada awalnya takde idea, inshaallah dalam perjalanan penulisan nie akan ada ilham kan bercambah! Tapi sepatutnya kena set tajuk baru dapat fokus apa yang nak ditulis, sebaiknya begitulah. Tapi saya punya style lebih suka tulis dulu apa yang rasa nak tulis kemudian edit sikit-sikit dan bila dah rasa okay, baru letak tajuknye. Kadang tulisan takde tajuk pun ada, bila nak publish kat blog tulis jelah apa tajuk yang rasa kena dengan tulisan itu. Begitulah kebiasaanya.

Kali nie rasa nak berbicara soal penulisan sekali lagi, kenapa? Sebab ada seorang sahabat yang menyatakan keinginannya untuk menulis tentang pengalamannya sebagai seorang guru, tetapi tak tahu nak mula kat mana, so dia menanyakan pendapat umum di fb. Saya saja menyibuk memberi komen, walaupun dia dah awal cakap jangan rekemenkan blog coz kurang arif tentang blog. Tapi saya yang excited, suruh dia tulis kat blog jugak , sebab saya sudi nak buatkan kat dia kalau betul dia nak.

Well done! Sebenarnya berblog tak susah pun! Bila dah masuk ke dunia blog kita tahulah nak handle, macam fb jugak! Tapi yang penting keinginan dan istiqamah tu kena ada. Jangan sekerat jalan dan kadang-kadang yang tersangat lama, coz ia akan mencacatkan pemandangan pada blog kita. Cee…pandai jer cakap, macam pakar bolg pun, macamlah blogger tegar sangat saya nih kan? Cap ayam ‘je’pun…hihi ada hati nak ajar orang..blog sendiri pun kadang-kadang on-off…

Tak salah pun, sekadar nak menulis…saya pun asalnya tak pandai menulis, sekarang pun! dulu-dulu masa sekolah subjek Bahasa melayu, penulisan yang paling berat siapkan, terkontang kanting nak menyudahkan karangan. Entah waktu tu takde idea nak menulis karangan yang baik, sekadar ikut skema je..tak menariklah untuk dibaca rasanya!

Hobi ke Menulis nie? Entah saya tak pasti… yang saya tahu bila saya rasa nak tulis, saya akan tulis… bila saya mula menulis? Menulis tu..sejak saya pandai menulis la… tapi sebenar-benarnya ‘bakat’ menulis nie (konon lah) saya kesan waktu pengajian diploma saya, sebab waktu tu saya suka tulis sajak kat dalam sebuah buku yang saya mula tulis lepas dapat keputusan SPM, diari kat depan kat belakang penuh dengan contengan kata tentang rasa hati saya masa tu. Nukilan yang saya pernah hantar kat IKIM pun banyak saya salin balik dari buku tu…tapi sejak saya sambung pengajian di UPM buku tu sudah tak dapat dikesan, sayangnya banyak khazanah kata dan kisah dalam tu yang saya tak sempat taip dan simpan dalam ‘word’ lagi.

Dan seterusnya penulisan saya semakin bertambah baik rasanya (perasan lagi..) bilamana saya mula ada blog sendiri pada 2008! Saya mula menulis untuk berkongsi, jika sebelumnya banyak yang saya tulis tentang rasa hati saya yang tak puas hati atau apa-apa saja yang saya rasa menyentuh hati saya dalam buku or ‘kertas kajang’ sahaja sehinggalah saya punya pc dan laptop sendiri baru mula rajin nak menaip. Bila ada blog saya bukan terus tulis dalam blog, saya ambil balik penulisan saya yang dalam buku sebelumnya atau dimana-mana buku nota yang sempat saya conteng, saya edit dan publish semula dekat blog. Itu cara saya bermula, walaupun pada awalnya adalah jugak copy n paste cerita orang lain yang dirasa menarik tapi saya letakkan link blog diorang dan tak kata itu tulisan saya..

Kadang saya masih menulis di celahan mukasurat buku nota if ada idea datang dan tak sempat nak menghadap laptop, terutamanya mase laptop  rosak!  Dan bila ada masa saya selak balik buku-buku tu dan mula menulis dengan idea dari sumber awal daripada buku itu, walaupun terkebil-kebil baca tulisan tangan sendiri, hihi sebab tulisan saya memang tak cantik! Dan bila dah mula menulis idea akan bercambah-cambah! Inshaallah, kalaupun mase tengah tulis tu takde idea saya akan tinggalkan dan simpan dulu, mungkin lain kali saya dapat ilham lagi untuk menyambungnya semula dan kebanyakannya begitulah penulisan saya terhasil!

Satu lagi, saya ada 'sketch pad' lepas saya baca buku contengan jalanan tulisan hlovet yang dipinjam dari seorang sahabat semasa di UPM dulu teringin nak ada 'sketch pad' sendiri dan menconteng!  saya bukan melukis pun tapi tetap saja mahu melakar sesuatu dan menconteng rasa hati di perjalanan kehidupan.Sungguh saya tak berbakat dalam melukis tapi saya suka untuk melukis dan melakar apa yang terdaya saya lakukan..tapi 'sketch pad' saya nie lebih banyak tulisan yang di conteng berbanding lukisan! haha


Selebihnya, selepas jadi ‘otai’( x jugak) yang tak dikenali dalam dunia blog nie saya rasa selesa untuk menulis apa saja yang saya rasa untuk tatapan sendiri aje sebenarnya kerana saya tahu saya takde follower, hehe!

Tapi, saya tertanya-tanya jugak pageview kat blog nie naik sebab memang ada yang jenguk atau sekadar ‘awan nano’? Yang melintas sekejap jer atau terklik sana sini jer..?

Takpelah..yang penting saya nak tulis untuk diri saya…sebagai rujukan dimasa depan, yang baik boleh jadi pedoman..yang tak baik muhasabah semula… buat yang tersinggah jangan lupa datang balik if sudi..hehe!

Hurmm..whatever! Takpelah saya perasan sendiri, kat blog sendiri pun…sape nak marah kan?

Blog vs fb? Saya lebih suka blog…sebab saya suka nak tulis panjang-panjang untuk luahan hati dan  tatapan sorang-sorang lagipun blog orang tak tahu kan? Sendiri berteman perasaan. Kalau fb saya suka menyinggah jer dan mencari kalam yang boleh buat pedoman disamping intai teman-teman…xramai kenalan pun hehe. Segan ah nak meluah perasaan yang bukan-bukan, bukan tempat yang sesuai pun… kadang nak wat status baru pun ambil ayat yang terkesan dari penulisan blog yang pernah di publish… Mungkin hanya di blog saya banyak berceloteh, di fb saya banyak memerhati sahaja! Dan dialam nyata? Saya seorang yang pendiam! Kah? Mengikut keadaan...Tak! saya tak sombong..Cuma tak pandai memulakan bicara dan mencipta situasi!

Kan dah jadi sebuah tulisan…hanya dengan mula menulis…MULA!


Astaghfirullahal’azim…

No comments: