Wednesday, May 30, 2012

Sajak :Mencari Jejak Ukhwah

Mencari sesuatu yang aku tak pernah kecapi
Jejak demi jejak melangkah di bumi Tuhan, yang ku kuharap..
Ukhwah fillah bisa aku realisasikan demi meraih redha dan rahmatNya...

Mencari Jejak Ukhwah...

Yang selalu ku impikan
Saat dan ketika tak pernah padam
Dari ingatan kecil hingga dewasa kini
Ku masih berharap dalam sebuah pencarian
Dalam jejak-jejak kesamaran dan liku-liku kehidupan
Aku tak berpasrah hanya dengan takdir yang menyapa pada hidup
Yang aku dambakan dari pencarian jejak ukhwah itu bukan cuma insan
Namun yang lebih utama adalah erti disebalik kejadian dan sebuiah pertemuan

Ukhwah yang selama ini bermain dirasa tanpa dapat merasa
Adakah ia retorik semata yang sering dilontar oleh mereka-mereka
Asyik mendengarkan kata manis dari mereka yang mengkhabarkan tentang kemanisan
Tanpa ada cela dan nista yang merasuk jiwa dan raga mereka tentang kemanisan ukhwah itu
Apakah benar sebegitu rupa ukhwah yang mereka cipta? atau ia cuma mainan kata pemujuk jiwa?

Mencari dan terus mencari..
Menjejak dan terus menjejak..
Apakah akan ku temu ukhwah yang ku damba???

Memaknakan ukhwah dengan cara ku sendiri?
Atau mencari hikmah dibalik cerita dan pengalaman mereka?

Perlukah lagi aku omongkan?
Rasa dijiwa yang bergejolak tentang sebuah makna?

Penyudahnya aku simpulkan..
Dalam pencarian jejak ukhwah..aku menemukan Dia...
Bukan kah itu yang lebih utama?
Jejak-jejak kehidupan yang tak pernah aku sangkakan..
Wadah untuk aku sampai kepada Dia Yang Maha  Agung...


Ya Allah..apapun rasa hati ini...
Kau Maha Mendengarkan..Dan Kau Maha Tahu...
Yang terbaik buat hambaMu...

Namun ukhwah itu indah kan?
Segalanya... jika kerana Allah!

d_n
4.37 pm
*Terilham dengan tajuk tu..Mencari Jejak Ukhwah...he.

No comments: