Wednesday, May 30, 2012

Bismillahirahmanirahim....alhamdulillah atas nikmat iman yang masih lagi bertaut pada hati ini yang  sedang keliru dalam sebuah pencarian...sudah lama rasa tidak menggunakan kata “pencarian” dalam penulisan aku. Alhamdulillah juga sekali lagi kerana disaaat  “mood” mahu menulis datang dan rindu untuk menghasilkan karya. Sementelah lagi aku baru menghabiskan bacaan “I WANT to be a writer” oleh ummu hani yang sempat aku beli pada pesta buku 2012 baru2 nie di PWTC. Membuat rasa membuak2 dada dan tangan mula gatal2 nak menulis...aku nak jadi seorang penulis! Insyaallah... walaupun kadang2 terasa tak layak tapi aku cuba untuk menidakkan perasaan tu..semua orang ada potensi..dan akan aku cungkil potensi diri ini.

Yang membuat aku gumbira..coz...saat aku sedang menggeledah hard disk ngan laptop burok aku nie..mencari2..saja-saja nak membaca nukilan y aku hasilkan dan cerpen2 lama yang disimpan yang aku ambil dari blog2 islamik yang aku suka ziarah dulu. Masih ada simpanan tu...tapi yang membuat aku bersyukur sangat dalam pencarian tu aku terbuka  folder “ilhami” yang aku letakkan hasil karya aku dalm tu..luahan2 rasa dan sajak yang aku nukilkan. Aku tak sangka ilhami yang aku tulis waktu zaman diploma dulu masih ada dalm folder tersebut...yang selama ni aku ingat dah hilang ditelan virus yang menyerang laptop aku dulu..memang ye..dah bertahun aku sangkakan ia hilang tanpa berharap akan ada lagi..sebab aku dah format kot rasanya pendrive y simpan folder tu...alhamdulillah maknanya laptop aku diserang virus berbahaya lagi la nie...biasanya begitulah kan? Well.aku harus bertindak cepat untuk kumpul balik dalam satu folder y baru...

Beduk diketuk...
Umpama beduk yang diketuk seperti itulah diri
Beduk jika tak diketuk takkan berbunyi
Diri kalau tak diberi maka takkan menerima
Pasti beduk itu manfaatnya untuk sekalian alam
Penanda waktu atau petanda sesuatu
Tapi diri..sepatutnya lebih lagi..
Tapi kadang selalu kena peringat
Sebab manusia itu mudah lupa...
   
*terilham selepas baca beduk diketuk oleh Ustaz Pahrol...alhamdulillah aku hampir mengabiskan bacaan2 buku yang dibeli masa pesta buku haritu..6 buah buku aku habiskan baca masa tengah l.i nie..huu..takde keje ek??so. manfaatkan masa yang ada...

Harus untuk sentiasa paksa diri untuk menulis...

No comments: