Monday, April 14, 2014

Sekadar menulis...

Alhamdulillah...masih punya kudrat untuk menulis dan masih punya rasa untuk diluah... hah! bukan pada siapa-siapa pada diri sendiri jua. Gersang idea untuk menulis sesuatu yang rasa-rasanya boleh menyentap hati! ye..hati sendiri juga! habis siapa lagi? hati orang lain tak mampu tuk disentuh...kadang hati sendiri pun payah tuk dilentur..

Sekarang pun tiada buku yang nak dibaca, ketiga-tiga novel yang dibeli sebelum nie dah habis baca...hurm... satu je yang memenuhu citarasa...yang selebihnya kurang menyengat jiwa! Sungguh kalau tak menulis begini dan tak melayan buku, apa lagi yang mampu dibuat sepanjang hari menghadap pc yang internetnya 'berkuasa tinggi'? Pastinya melayan citer korea tak sudah2...Astaghfirullahal'azim... jadi tak sabar untuk ke pesta buku di PWTC nanti nak memborong buku sehabisnya.. huhu!


Itu rutin biasa bila bekerja, rutin biasa kalau kat rumah pula pastinya hari cuti dipenuhi dengan aktiviti berkebun... samada depan atau belakang rumah. seawal 8 pagi turun dan leka sehingga ketengahari.Seronok jika dapat berkebun! terutamanya bila 'time' mesin rumput kat belakang rumah, habis semuanya nak ditebas... pastinya selepas itu sekarung lah mendengar bebelan mak yang marah gara-gara tanaman yang ditanam  turut ditebas... memang aku sengaja! haha...aku suka tengok kawasan yang lapang dan terang tapi sebaliknya mak, dia pantang tengok kawasan yang lapang, semuanya dia nak tanam... hurm..begitulah nasib aku sebagai orang pertanian! semuanya aku yang kena...sebab mak aku cakap aku ni kuat tak macam adik beradik yang lain... jadi semua kerja-kerja berat kat rumah akulah yang kena buat..dulu kini dan pastinya akan datang selagi aku ada kat rumah...Alhamdulillah!


Setiap kali musim menanam, mak pasti mengerah tenaga anak dan cucunya untuk menyiram tanaman yang ditanam, tapi mereka kadang cuba menyibuk bukan buat kerja sangat, ah umur 4 tahun..rajinnya amat nak bermain air. Tapi sekarang dah musim menuai hasil tanaman yang ditanam,tapi tetap sahaja rutin menyiram diteruskan seperti biasa sehingga tamat usia pokok itu sepatutnya, namun rasanya takkan kot? iyala my mom dah cakap awal-awal lepas habis tanaman ni, nak tanam yang lain pulak...katanya nak guna untuk kenduri my sis bulan 6 nanti..Iyalah berkarung lah saya cakap kat mak, dengan alasan itu dan ini mengeluarkan teori pertanian saya yang utama iaitu beri masa rehat untuk tanah dan yang utama juga rehat untuk emak. disamping itu juga punca air telaga yang digunakan untuk menyiram juga semakin berkurang, tanaman semakin bertambah dan my mom tetap juga nak bertanam.


Malamnya mulalah sakit-sakit belakang dan sakit lututnya, dan bila  my mom suruh mengurutnya, aku membebel lagi, dengan komentar "udah-udahlah menanam ye mak, kan dah sakit-sakit nie ha, rehat-rehatlah ye". mak membalas "kalau tak nak tolong tak yahlah buat, tak ikhlas biar mak buat sorang!"

hamik kau! berdesup kat telinga aku... sentap! haha itulah kisah rajinnya my mom! tapi anaknya ini yang kemalasan..haha. Okey cuba untuk jadi anak yang mendengar cakap...tapi sebenarnya payah!

Okey sekadar menulis...



No comments: