Thursday, April 16, 2009

Berubahkah aku???


aku x pasti samada telah menge'post' atau belum tulisan ini...y ada dalam simpanan aku... just kongsi rasa...biasalah kalu xdop modal aku suka amik simpanan2 lamer..huhu.


Segalanya bermula entah bila..tapi sedikit demi sedikit,bulan demi bulan,sem demi sem dan tahun demi tahun…pasti ada perubahan yang akan melingkari hidup setiap insan.yang baik bisa menjadi jahat (mohon dijauhkan..nau’zubillah minzalik) begitu juga sebaliknya. Cumanya setiap manusia itu berbeza-beza iman dihati maka berbedalah pula ujian yang dilaluinya. Iman bisa bertambah dan berkurang…kemanisan iman kan dapat dirasa tatkala ia pernah berkurang dan kembali bertambah…siapa saja kan mengalami fenomena penurunan dan pertambahan iman tersebut..Cuma yang bedanya juga mengikut tahap keimanan seseorang.


Semakin tinggi imannya semakin dasyat pula diuji tahap keimanannya sebagaimana firman Allah dalam surah al-baqarah ayat 286, “Allah tidak akan membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya…”. Maka disitu letaknya..dimanakah tahap kita? Hanya Allah Yang mengetahui gimana kita jadinya nanti..maka jangan diomong-omongkan dengan nada egois atau riak yang menjelekkan. Bahwa kita yang berkuasa dibumi tuhan ini…tidak..ia benar2 tidak begitu..kerana kita hanya hambanya..hamba yang dhaif. Tanpa kasih sayangNya siapalah kita? Tanpa belasNya hinalah kita…


Aduh… “keskemaan keindonesiaan” gitu ...sedih bile mengenangkan yang mbak2 yang baek(aniq, aning, kiki n tatik) akan meninggalkan kami... sem last, diorang buat master kat sini..(eklan je)


Dunia hari ini..takdop lah gitu..cume yang nak di”royak”kan atau di”kabo”kan, hidup aku hari ini sememangnya mengalami banyak perubahan yang tak kujangka tapi itulah yang pernah aku harapkan dulu…apa yek? Adala….ALHAMDULILLAH…Dia tak makbulkan dulu sebab Dia nak berikan aku yang lebih baik pada hari ini..walaupun aku turut mengharapkan balasannya diakhirat kelak …tiada kata yang indah selain kalimah dan lafaz syukur ALHAMDULILLAH, yang selayaknya aku ungkapkan melalui bait bicara, madah tulisan atau sekadar rasa syukur dihati…


Cuma keterkilanan sedikit bila memikirkan teman2 yang jauh nun disana..bagaimana gamoknyer iman dihati? Semakin lembutkah atau semakin membatu hatinya? Tiada daya atasku..tatkala mengimbau kenangan semalam bersama teman2…kecewa pada diri sendiri yang tak kuat! LEMAH…tersungkur pada sebuah rasa kebodohan diri yang jahilnya amat…
"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi ALLAH memberi petunjuk kepada sesiapa sahaja yang DIA kehendaki, dan ALLAH lebih mengetahui orang2 yang mahu menrima petunjuk.." al- qasas: 56


Ya ALLAH andai dulu kutahu nikmatnya sebuah kesakitan dan sebuah kepayahan… pasti tiada sakit hati yang terus melukai hati..merenggut rasa hina diri dan membuat aku jauh hati…namun segalanya dah tertakdir untuk membuatkan aku menjadi sedar diri akan kelemahan diri yang harus diperbaiki bukan lagi terus disesali…kerana masih ada jati diri yang harus dipupuk bersama iman dan taqwa pada hati agar diri terus bangkit berjuang menentang segala penyakit hati…moga2 diredhai Rabbul Izzati…


Semoga teman2ku dan insan2 yang kukasihi sentiasa dalam jagaanNya dan beroleh petunjuk hidayahNya…ameen...dan juga aku...



***suatu ketika saat aku terasa...***


just apa yang aku rasa...kalu ada y salah tolong tunjukkan...

No comments: