Thursday, December 31, 2015

PERTANIAN ITU IBADAH, SUNNAH! P3

Iubt part 3:

Akhir-akhir ini, saya banyak berfikir, apakah nasib saya dalam bidang ini? Kadang-kadang gerun memikirkan masa depan yang belum pasti, tetap saja saya mahu berusaha dan bertawakkal kepada Dia! Ye! Kerana saya tidak tahu bagaimana keadaan diri saya dan kemampuan saya selagi mana saya tidak memulakan langkah kaki ini dan terus berjuang dalam bidang yang saya minati ini.


Sejak akhir-akhir ini juga kedengaran, luahan dan keluhan hati saya sendiri dan rakan-rakan IUBT yang masih berada disini mencari ‘income’ dan pengalaman dengan projek kecil-kecilan masing-masing. Mampukah kita bertahan? Boleh ke kita buat projek ni nanti? Sempat ke nak jaga 4 SPH (system Perlindungan Hujan) kita nanti, cukup ke modal kita nak buat projek nanti? Banyak sangat kekangan dan persoalan yang muncul selagi mana projek sebenar tidak dimulakan. Ya! kami sudah ada pengalaman sebelum ini menanam Rock Melon selama 2 musim, tapi 4 SPH itu dikendalikan oleh 10 orang, 1 SPH paling kurang 2  orang menjaganya. ‘Income’? masih perlu kepada komitmen yang lebih untuk hasil yang lebih baik.

Untuk projek sekarang juga, tanaman timun batang yang masih mengeluarkan hasil dan lada solok yang bakal dikutip hasilnya juga membuat kami kepeningan sendiri memikirkan nasib diri dalam bidang ini. Untuk timun batang sekarang telah 2 minggu hasil dikuti, harganya? Sangat menyedihkan bila difikirkan, hari ini sahaja jualan menurun, untuk 1 plastik timun batang yang beratnya 7 kilo jatuh kepada RM4, Sebelum ini RM7. Seakan tak berbaloi penat lelah kami, sedangkan ‘orang tengah’ yang lebih untung tanpa perlu berpenat lelah menanam mereka boleh mengaut keuntungan.
 Ujian dengan lada solok pula, pokonya besar, daunnya lebat, bunganya banyak namun buahnya kurang melekat dibawah rimbun SPH, buahnya lambat mengeluarkan hasil sebelum ini yang menjadi kerisauan kami pada mulanya, tapi Alhamdulillah sekarang buah semakin banyak dan esok kami bakal mengutip hasilnya, semoga bertambah rezeki kami.


Dan projek jagung juga diharap memberikan hasil lumayan dengan syarat haruslah dijaga dan dibelai dengan penuh kasih sayang, haha rumput-rumputan itu haruslah diracun! Dan tak lupa juga tanaman terung yang semakin membesar dan sudah mula berbuah semoga akan bertambah rezeki kami, ini projek beralih tangan, orang lain yang mulakan kami yang menyambung menjaga dan membajanya, masih dalam proses baik pulih pokok dan selenggara rumput yang semakin meninggi.

Okay cukup disini dulu…Alhamdulillah akhirnya rajin juga saya menulis…Kikiki…


3 in 1,  Penutup 2015!

PERTANIAN itu bukan MUDAH! Kerana ia diibaratkan seperti,

IBADAH suatu yang kadang berat untuk dilakukan...

SUNNAH! kerana itu ia menjadi payah tuk dilaksanakan melainkan dengan kehendak iman yang tinggi!

No comments: