Thursday, December 31, 2015

PERTANIAN ITU IBADAH SUNNAH! P2

Iubt part 2


Baiklah, sebenarnya sekarang saya sedang dan masih mengusahakan tanaman-tanamanan sayur-sayuran kontang, timun batang dan lada solok dan sedikit sayur-sayuran seperti bayam, kangkung, sawi dan kailan serta salad dalam skala kecil. Sebenarnya ia untuk sara hidup sebelum memulakan projek dibawah TKPM yang dijangka bermula selewat-lewatnya bulan 4 untuk proses penanaman, sebelumnya perlu untuk penyediaan tempat kerana ia tempat baru. Mahu atau tidak saya perlu mencari sumber lain untuk terus bertahan disini, untuk sekadar hidup…hihi teruk benor bunyinya keadaan disini. Well, Alhamdulillah ada tempat berteduh free dan kelengkapan yang serba lengkap disini. Bertahan dan bertabahlah cari ‘income’ banyak2 sebelum kena berpindah ke rumah baru pertengahan bln 2 nanti.

Itu yang ingin diceritakan, sekarang dalam keadaan ekonomi negara yang semakin meruncing, saya menyahut cabaran menteri untuk tanam sayur sendiri, hihi… but the true story is, semua tu kena ada kos, benih pun bukan lagi murah, baja-baja tambahan, uii…ada kos tu, untuk jual…?  x berbaloi-baloi dgn penat dengan balik modal xde untongg!


Dalam bidang nie semua bergantung kepada rezeki, ALLAH dah tetapkan bahagian kita masing-masing, siapa usaha lebih dia dapat lebih siapa malas pun mungkin dapatlah. Namun sedikit kekeciwaan dalam bidang nie kerana ‘income’ datang dan pergi bukan atas kehendak kita kerana harga pasaran dimainkan oleh orang lain, petani tiada kuasa untuk menetapkan harga walaupun yang bersusah payah adalah petani itu sendiri, tambahan lagi orang baru macam saya yang baru nak memulakan karier sebagai ‘petani muda’ (cett…muda la sangat) kenapa petani? Tak dapat tidak itulah istilahnya walaupun ditambah petani moden ke usahawan tani ke atau apa lagi istilah yang lebih sedap didengar, realitinya saya adalah petani! inshaAllah masih dalam usaha menambah baik ‘skill’ dan inovasi dalam pertanian.

Yes! Saya perlu berfikir lebih kreatif dalam bidang ini, kerana apa? Kerana sekuat manapun kamu bekerja dalam bidang pertanian ini belum tentu hasilnya berbaloi, yang harus diperbaharui adalah sikap dan idea dan inovasi yang lebih berkesan untuk menjimatkan tenaga kerja dan penggunaan yang berlebihan dalam input seperti baja dan racun, ya! Pasti ada jalan dan inisiatif yang lebih baik dan bijak, semoga Allah mempermudahkan  dan membuka jalan untuk saya menemukan dan mempraktikkannya.

PERTANIAN itu bukan MUDAH! Kerana ia diibaratkan seperti,

IBADAH suatu yang kadang berat untuk dilakukan...

SUNNAH! kerana itu ia menjadi payah tuk dilaksanakan melainkan dengan kehendak iman yang tinggi!



No comments: