Sunday, March 2, 2014

Selongkar...muka surat buku tulis...


Sesi selak menyelak buku tulis berwarna hitam yang asalnya digunakan untuk kelas Bahasa arab di surau saat suatu ketika tetapi kelasnya tergendala. Selak lagi ada pula nota nota patologi tumbuhan dan preview untuk FYP, ku teruskan menyelak terjumpa pula nota untuk bengkel media dan culaan untuk pilihanraya kampus suatu ketika dahulu. Dan masih menyelak buku yang sama terselit juga nota usrah dan tazkirah yang tertulis rapi dihalaman tengah buku. Masih belum habis diselak, ada pula ternukil kalam puisi dan lirik lagu            nasyid yang pernah menjadi kesukaan saat suatu ketika...



Sedikit tentang Keberkatan ilmu:


Sabda Rasulullah, “manusia yang mendapat azab paling keras pada hari kiamat ialah orang yang tidak mendapat manfaat daripada ilmunya “ hadith daripada Imam at- Tabrani dan Baihaqi.

ILMU= menuntutnya suatu ibadah



 Rasulullah bersabda :

 “sesiapa yang keluar menuntut ilmu maka dia sebenarnya dia sedang berada di atas jala fi sabillah sehingga dia pulang”

“sesiapa yang merintis jalan untuk mencari ilmu (dengan bersungguh-sungguh), maka Allah akan permudahkan jalan untuknya ke syurga”

Kata-kata imam syafie, “sesiapa yang mahukan dunia, maka hendaklah dengan ilmu. Sesiapa yang mahukan akherat maka hendaklah dengan ilmu. Dan jika dia berkehendakkan kedua-duanya sekali  maka hendaklah juga dengan ilmu”.

Sungguh! Ilmu itu tidak terhenti dialam persekolahan mahupun IPT, kehidupan kita adalah suatu pelajaran, akan terselit setiap hari pelajaran dan pengalaman yang menjadi ilmu baru kepada kita sehinggalah saat nyawa ditarik.

Persoalannya? Adakah kita sudah sungguh-sungguh menghayati ilmu? Sejauh mana usaha kita untuk menambah ilmu?dan sejauh mana kita berusaha untuk letakkan diri kita sebagai orang berilmu?
 = keberkatan ilmu!

Kalam yang ternukil: 

Kalam malam tiada sunyi
Unggas tak kedengaran
Deraian tawa, jeritan manusia yang masih kebingaran
Bergema bersahutan dalam kepekatan malam
Derapan langkah kuhayunkan
Disini ku termanggu sendirian
Di anak tangga yang dulu pernah ku tinggalkan
Menghayati keindahan malam
Oh tuhan..malam ciptaanMu indah!
Kilatan dilangit membelah gelap
Seakan menghulur bicara sepi
Tuk ku sambut memuji namaMu.. Subhanallah!
Ku pandang kiri dan kanan
Kelam pohonan nan suram tiada warna kehijauan
Mengharap pada sebuah penantian
Kalau dulu selalu ku impi jadi kenyataan
Kini ku ulangi lagi sebuah pengharapan
Biar hanya aku dan Dia

Pengharapan hanya padaNya…

13/04/2010 :12.05 a.m


Sungguh tak jemu membelek-belek buku tulis setebal  160 m/s ini. Penuh coretan tentang kehidupan di kampus yang pernah memberi warna pada sebuah kenangan masa lalu. simpanan berharga!

No comments: