Friday, September 13, 2013

Sebelum mata terpejam…


Bismillahirahmanirrahim… Alhamdulillah! Hari ini ulangtahun kelahiran ke 26 bagi saya! Subhanallah..26 tahun hidup di bumi milik Tuhan ini, sekali lagi Alhamdulillah atas segala nikmat  yang diberi selama kehidupan saya di mukabumi ini.

Di usia sebegini saya tidak menanti dan menunggu ucapan kelahiran dari sahabat dan keluarga, kerana bagi saya cukuplah ia mengingatkan saya betapa semakin singkat hayat saya di kehidupan dunia ini… ditambah pula saya bukanlah seorang yang penting untuk diingati kerana saya sendiri tidak ingat tarikh kelahiran sahabat dan keluarga sendiri (sebahagian). Saya tak pernah cuba untuk mengingatnya dan, sekiranya ingat dan tahu sekalipun saya tidak mengucapkanya apatah lagi menyambutnya, bagi saya cukup sekadar ingatan saya pada mereka dalam doa-doa saya kepada Dia.

Sedari tadi saya memerah idea untuk menulis…tapi saat dan tika ini di depan keyboard, fikiran saya entah kemana, apa yang harus saya tulis untuk manfaat diri saya pada masa akan datang?

Sungguh saya tiada apa-apanya dengan usia yang semakin meningkat itu tak banyak mana bakti yang telah saya berikan dan tak sebanyak mana rasa syukur yang saya lahirkan. Astaghfirullahal a’zim… sepanjang kehidupan ini hanya dosa yang banyak bertompok-tompok dalam hati dan terzahir pada peribadi. Berapa lama lagi saya bisa membilang usia seperti ini, dari setahun ke setahun yang belum pasti, dunia berputar cepat sekali kini… mati itu pasti dan kehidupan selepas kematian itu juga pasti, syurga neraka juga pasti… Cuma yang belum pasti kemana kita selepas itu?

Untuk lebih kepastian, dari sekarang bertaubatlah wahai diri , usah kembali kepada kesesatan yang berpanjangan kerana ketidakpastian itu sesuatu yang sukar untuk ditempuhi saat kesehatan tiada lagi berkeupayaan, disaat masa tidak lagi berkelapangan, disaat kekayaan tak mampu lagi membahagiakan, disaat usia semakin ditelan zaman, dan disaat kematian yang sesekali tidak ditangguhkan!

Baiklah..sebelum mata terpejam...dalam lena yang bakal menjengah esok hari ataupun tiada lagi kesempatan untuk membuka mata besok hari, segalanya dalam ketentuan Dia yang Maha Mengetahui... Namun hati kecil ini masih mahu berharap untuk berpijak di bumi tuhan, mengembara untuk memperbaiki diri dan ummah,  mengenal dan mengasihi setiap insan bersaudara, mengembang dan menyampaikan syiar islam di pelusuk dunia dan  bertemu Ramadhan-ramadhan yang akan datang! Lahaulawala Quwwatailla billah!

Tulisan ini sebagai hadiah buat diri saya sendiri bagi menghargai nikmat usia yang diberi Dia, harus untuk saya zahirkan segala kesyukuran tersebut, hargai diri pelihara peribadi tingkatkan prestasi tambahkan energi dalam setiap perkara yang dilakukan hanya karena Dia! inshaaAllah…

    d_n
13/09/2013
   jumaat

No comments: