Wednesday, May 22, 2013

Quantum Tarbiyah




Bismilahirahmanirahim…sekali lagi dengan izin Allah, sesungguhnya tiada daya dan upaya keatasku melainkan Allah…

Alhamdulillah idea full manfaat  yang  ditulis dalam karya Quantum Tarbiyah sedikit sebanyak memberi inspirasi buat diri ini menulis something , insyaa Allah bermanfaat berbanding nothing!  Sebenarnya pembacaannya belum habis tapi spirit untuk memulai telah meledak, insyaaAllah semoga penulisannya sentiasa diiringi keberkahan agar tak lari dari landasannya, semoga Allah redha. Subhanallah! cepat masa berlalu… sungguh! Kita benar-benar  berada di akhir zaman! Namun masih ramai yang alpa dan terleka, bukan begitu?

Gayanya penulisan aku keterikutan gaya penulisan bukunya Pak Solikhin gitu.. sebetulnya buku ini telah hamper setahun lebih berada dalam koleksi buku yang dibeli, cumanya saat ini baru betul-betul mahu membaca dan mengahadamnya, kumulakan pembacaan dua hari yang lepas, pembacaan dari awal semula..padahal sebelumnya sudah ada lipatan di bahagian pertengahan menandakan aku sudah mulai membacanya saat awal pembelian buku ini, Cuma waktu itu..hati lalai! Takde  mood untuk menghabisinya…, padahal tujuan asal aku membelinya adalah untuk memperbaharui niat untuk berubah dan untuk menimbulkan semula minat membaca ketika itu yang semakin merosot..hehe.

Alhamdulillah saat dan ketika ini Allah masih beri peluang untuk aku memanfaatkannya dalam sisa masa yang diberi saat pengangguran ini. Punyai banyak masa untuk menghadap buku dan meraih prestasi sebelum datangnya waktu sibuk bekerja yang entah apa akan jadi..?

Ku kongsikan kata-kata dan kalam yang menusuk hatiku untuk terasa…

“jangan banyak ketawa, sebab hati yang selalu berkomunikasi dengan Allah adalah tenang dan tenteram. Jangan senang bergurau, kerana umat yang berjihad tidak berbuat kecuali dengan bersungguh-sungguh terus-menerus”

Tenang untuk menang petua Hassan al-banna:
  1.  Aku tahu bahawa rezekiku tidak jatuh ketangan orang lain, maka hatiku menjadi tenang
  2. Aku tahubahawa tugasku tidak akan dikerjakan orang lain, maka aku sibukkan diriku dengannya.
  3.  Aku tahu Allah selalu melihatku, maka aku malu jika aku menjatuhkan diriku dalam lumpur dosa.
  4.  Aku tahu ajal itu pasti datang, maka aku selalu bersiap-siap menantinya.


Tulisnya biar manfaat ya!

Dulu saat dikampus..aku pernah mengambil  sedikit  idea dari buku ini dalam usrah bersama adik-adik, tapi pembacaan aku tika ini belum sampai pada bab tersebut. Ianya  tentang  Filosofi Pohon Pisang:

Engkau tahu pohon pisang? Dimana pun dia berada ia selalu tumbuh dan berbuah, tak mengenal masa dan tak gampang lelah. Begitu dipotong ia tumbuh lagi dan terus tumbuh, sebab baginya kematian itu tidak dihadapi dengan kepasrahan tapi disiapkan dengan menumbuhkan pohon dan buah yang baru. (New Quantum Tarbiyah : m/s 206).

Ayo! Terjemahkan filosofi ini kedalam diri…begitu banyak makhluk ciptaanNya yang memberi pengajaran buat hamba yang mahu mengambil pelajaran!

Ya Allah seandainya aku masih disana…dalam halaqah itu! Namun itu takkan bisa!

*Kredit buat acu y meneman dan menyarankan aku tuk membeli buku tersebut semasa kami sama-sama ke jalan tar untuk shopping!

* Ahamdulillah juga telah dapat menghabiskan bacaan 'Bila Allah Menduga Kita' dan novel karya Dr.Farhan Hadi, Inshaa Allah dikongsi di lain masa...

No comments: