Sunday, October 31, 2010

MUSAFIR LALU...

MasyaAllah!!!... ermmm...

kelemahanku...aku x reti memujuk orang, aku tak pandai amik ati orang, aku memang fail! berdepan dengan orang yang menangis...cz aku x dpt menjiwai dan merasainya...jahat ke aku???
if ada orang bercerita kat aku sambil nangis2 dan aku tersenyum sambil hentam dia balik...xreti nak beri nasihat yang dia harapkan...tapi aku balik menyalahkan dia..hai takziah cz jd org y dekat ngan aku... walaupun aku tahu aku salah...tapi aku takleh memberi harapan palsu dan sekadar menyedapkan hati...biar dia tahu hakikat sebenar...tapi yang susahnya akulah...rata-rata aku dengar dr orang y dekat dengan aku dan selalu kena ng aku..diorang cakap aku nie suka melawan cakap dan nak aku je yang betul...betul ea??? tapi aku just nak mengatakan kebenaran...mungkin kerana intonasi yang aku guna yang menyebabkan diorang 'blame' aku... hemm...tapi tu dengan orang2 yang dekat...sgt2 dekat barangkali sehingga aku beraksi begitu...aku taknak mereka bergantung kat aku, dan tak berharap aku terlalu bergantung pada mereka...biarlah pergantungan kita hanya pada Allah cuma...

Nak citer kisah semalam!

Semalam ada 'trip' ke Sg. Besar bersama student n lecturer KURSUS KEUSAHAWANAN PERTANIAN, perjalanan yang agak jauh kira..ingat kwsan selangor dekat jer...tapi kira2 perjalanan pergi semalam ambil masa 3 jam termasuk sesat..kira2 dah boleh sampai rumah if naik kereta... Destinasi yang dituju ialah Ladang Fertigasi & Ternakan ikan keli..bukan nak cerita pasal benda nie ye...cuma ibrah dari perjalanan semalam.

Dalam perjalanan ke Sg Besar, aku sangat kagum dengan pemandangan sawah padi yang menghijau kat Sekinchan semalam, Subhanallah sangat cantik! tak pernah tengok sawah padi yang menghijau sebegitu...dan sepanjang perjalanan juga aku n the geng sangat teruja dengan pemandangan yang luar biasa!!! melihat buah mempelam yang berjuntaian didepan mata hanya kecur liur melihatnya...baru ku sedar Selangor adalah Lubuk Pertanian! bermacam2, pelbagai jenis tanaman disepanjang jalan yang kami lalui...cukup2 mengkagumkan! eh..tapi bukan nak citer pasal pertanian nie ...

ceritanya begini...

Musafir kami semalam banyak buat aku terfikir, bila tengok awan, padi nan hijau, pokok2, sungai, pantai betapa besar KeagunganNya! Dia Maha Pencipta kan?tapi bila lihat rumah2 yang tersergam indah, terukir cantik, bangunan2 tinggi dan gah, turut terkagum dengan senibina ciptaan manusia...walhal, jika dibandingkan dengan ciptaan Allah tadi, mana yang lebih patut kita takjub! Masyaallah... aku begitu terpesona dengan indah neon di malam hari, sempat mengimbas memori...jika di terengganu pasti meriah lagi kan! membazir kadang2 aku fikir...TAPI...aku cuba untuk mentadabbur apa yang kupandang agar tidaklah sia2 perjalananku. Maka aku diilhamkan untuk mencoret something dalam blog nie...tapi aku tak mampu persembahkan yang sempurna dengan tulisan seperti mana aku melakar idea dalam benak fikiranku semalam...

Tatkala aku melihat indahnya binaan rumah dan bangunan yang tersergam indah sepanjang perjalanan, kupandang awan, kupandang langit biru...sempat kembali mengimbas kezaman kanak2 ku...dulu aku suka memandang langit bersama teman2, kami pandang, kami tenung lama2...takde kerja! kami lihat awan bergerak! setelah penat mendongak kami turunkan pandangan ke wajah teman2 yang lain...hahaha...hitam! semua nampak hitam muka teman2 ku...(cubalah), aduhai terpesong lagi...Langit dan awan itu tinggi kan? tak tercapai dek tangan kita...bangunan manusia itu pasti saja telah dicapai..sekurang2nya oleh orang yang membinanya... Maha Besar Dia Yang Menciptakan! awan itu tak bertiang...langit itu dimana penghujungnya? Rumah besar yang terukir cantik itu...besar mana??? bangunan tinggi yang tersergam indah itu..tinggi mana??? Neon2 cantik dimalam hari itu yang membuat siapapun terpukau memandangnya...secantik manapun ia tak mampu menerangi alam seperti terangya Si Matahari...bulan sekalipun lebih indah dari neon ciptaan manusia...tapi kenapa aku lupa??? selalu lupa untuk bersyukur dengan nikmat yang tak pernah ku syukuri...???

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah telah engkau dustakan?"

Terlalu banyak sehingga aku lupa...terlalu banyak hingga aku keliru...terlalu banyak sehingga aku kufur pada nikmatNya...terlalu banyak hingga tak rasa apa-apa lagi mendustakan nikmatNya.. Astaghfirullahal'azim...

No comments: