Thursday, September 16, 2010

Kisah Syawal...

"sebuah cerita tentang Mia.."


”Esok balik kul berapa tiket?” Kaklong bertanya.. dan menambah”Balik dah la lambat pergi awal pulak...buat ape tahu kat sana... jumpe pakwe ke ape..”

Mak mula menyampuk, ” ada program katanya..program aje..orang cuti lame dia cuti sekejap...”

”jangan nak menentang kerajaan mia..hang buat program bukan-bukan kat sana, belajar jer elok-elok dapat kerja dengan kerajaan jugak nanti...”tiba-tiba mak mengeluarkan statement politiknya...

Dah mula dah...

”ntah..banyak sangat program...jangan hang terlibat dengan ajaran sesat pulak...”

”adush...Nau’zubillahiminzalik...kakak aku nie bukan main dasyat duk pikirnya...ajaran sesat dikatanya aku...”mia berbicara pada hati sambil tersenyum dan minta dijauhkan...mia hanya membiarkan ibu dan kakaknya membuat andaian sendiri...

”wuish...sesat?..orang ada program hari raya lah...dun wery..doakan jer orang istiqamah dengan hidup yang sekarang...owh.. jangan lupa doakan kejayaan orang..nanti buka cuti da start exam balik, sebab tu lah orang nak bailk awal...huhu.”

”mak tak suka ke dengan anak mak yang sekarang nie...berbanding yang dolu-dolu tu...?” sengaja mia menanyakan soalan provokasi kepada ibunya...menduga hati seorang ibu...

Diam...

”bukan tak suka...aku takut hang tu duk melawan kerajaan..nanti tak dapat duit bantuan tu lagi...hang dah mendaftar belum mengundi...?” si ibu merisaukan seorang anak...lagi-lagi itu...

”lagi2 tu...insyaallah dah...rezeki Allah yang bagi mak...kalu takde, takde rezeki lah tu...”mia menjawab.

Setakat itu...jeng...jeng.jeng....

politik...politik..politik....aku tak suka politik....tapi dalam kehidupan seharian tak dapat lari dari berpolitik...dengan nama sedapnya..”siasah”... siapa aku untuk membenci??? Nabi pun bersiasah apa...? aku jer yang menyempitkan ruang lingkup siasah tu...masih banyak tak faham...hah...jangan lupa daftar pemilih!!! Udah...


nothing....

No comments: