Wednesday, October 7, 2009

pemergianmu...

Semalam, aku dapat berita tentang kematian seorang teman sekampung,semoga ALLAH menempatkan dia bersama2 orang2 yang beriman dan mendapat perlindungan rahmatNya.. dia.. teman yang aku kenal waktu kecil..walaupun tak rapat sangat, tapi kami kesekolah yang sama, tempat mengaji yang sama..jarak rumah aku ngan arwah tak jauh mane…sebab kalau kira, kami dalam satu blok kwsn felda blok 24. Walaupun dekat aku tak pernah pegi rumah dia dan dia pun sama…kami Cuma bertemu kat sekolah dan tempat kami mengaji al-quran, rumah arwah tuk guru mengaji. Dekat situ kami agak rapat, perkara yang aku tak oleh lupa semasa kami2 sama2 mengaji… suatu hari tu dia ada terbawa satu jenis bunga yang sangat wangi baunya, dan sampai sekarang aku tak pernah jumpa bunga tu dan tak tahu apa nama bunga tu… tapi kadang2 kalau ada terbau iras2 bau tu, aku akan ingat bunga tu dan dia… kat sekolah rendah tak berapa sangat sebab tak sama kelas…tapi kalau sek. Agama rakyat kami baik jugak…


dia ‘arwah’ seorang yang baik,aku senang dengan dia, walaupun tak banyak kenangan bersama dia tapi aku cukup ingat watak dia masa sekolah dulu…dia pendiam, tapi ceria… kira2 agak lame tak jupe dia sejak dari form 4,dalam 6 tahun jugak.. sebab mase tu aku tak satu sekolah lagi dengan dia, walaupun satu kampong dan dekat.. jarang sangat jumpe…dan sememangnya takdir Allah tidak mengizinkan lagi aku untuk bertemu dengan dia…DIA telah menjemput arwah kembali ke pangkuanNya…dan aku yang sangat terasa dengan pemergian seorang teman yang aku kenal…semoga redha ALLAH dan keluarganya sentiasa mengiringi beliau di alam sana…teringat arwah ayah dia cukup baik dengan arwah ayah…dan kini dia… dan aku…...?


Dari DIA kita datang dan kepada DIA jugak tempat kita kembali… jangan ada rasa bahawa kita lambat lagi akan meninggalkan dunia nie… sebab itu selalu terjadi, leka dengan dunia yang fana hingga terlupa bahwa umur semakin mendekat, semakin singkat untuk bertemu dengan sebuah detik kematian…sedang bekal yang ada tak segah mana untuk dipersembahkan pada DIA…jodoh, pertemuan, ajal semuanya ditangan DIA…

No comments: