Saturday, February 14, 2009

berkata yang baik-baik atau diam sahaja.


salam...hari nie..masih blur..tapi usaha untuk mencari idea2. perkongsian? tak tahu ape yang nak dikongsikan pun..walaupun ada, tapi rasa macam malas nak menulis panjang2. bila sebut pasal perkongsian..aku teringat pasal usrah yang aku ikut kat kolej 17 tue..huhu. yelah masa duk 'round table' taaruf dan perkongsian...aku just perkenalkan diri je,perkongsian? takde..aku tak reti nak bercakap..entah tiba2 aku cakap aku ada masalah komunikasi..hehe.memang itulah aku...'blur sokmo'.tapi Alhamdulillah sebab aku berani untuk ikut serta (sebab ada sahabat y ajak n dia pun pegi sama)..walhal kalau ikut aku yang dulu(time2 penakut tak bertempat, sekarang pun masih ada sifat tu)...memang konfem berbelah bahagi jiwa dan raga.


haa bila dah cakap pasal nie teringat pulak masa kuliah fiqh, ustazah ada sebut pasal pasal lidah, kena jaga lidah, ada ayat2 al-quran dan hadith2 yang ustazah beri contoh,,tapi sekarang aku tak bawa lah pulak buku tu. tapi yang sipi2 ingat tu ada kot..insyaAllah.


pasal satu hadith yang lebih kurang beginilah:


"Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah shallallahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda: “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia itu berkata yang baik-baik atau diam sahaja.Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia itu memuliakan jirannya. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia itu memuliakan tetamunya”

(Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim)


berkata yang baik atau diam... yang tu lah yang aku nak sentuh sikit. memang masa ustazah duk bagi tazkirah kat depan tu..memang banyak terkena kat muka akulah dan membuat aku berazam untuk berubah(walaupun terasa susah bangat...tapi insyaAllah) sebab ape?


berbalik kepada hadith tue... berkata yang baik tu tersangat perlu kita lakukan, sebab ape kata2 yang baik tu ibarat mutiara, walaupun bukan mutiara untuk dijual hasilnya...tapi mutiara hikmah tu lebih tinggi nilainya dari harta dunia nie..betul ke? kadang2 melalui kate2 orang akan ingat,dan mudah terkesan. kalau orang jenis macam aku nie, memang sangat mendambakan kata2 yang baik untuk jadikan pedoman sebab tu aku suka membaca kata2 yang boleh beri aku semangat...upps... macam mane nak berkata2 yang baik tu? banyak...tapi aku memang kurang sikit dalam memberi nie, sebab aku lebih suka menerima...aku dalam berkata yang baik2 nie tak reti sangat..sebab tu aku DIAM...tapi bukan diam membuta tuli ( eh eh.. ada ke?). aku lah tu kot... yelah..dah memang aku tak reti nak bercakap, maka diam lebih baik bagi aku..walaupun kadang2 'ke'diam'an' aku tu tak kena pada tempatnyer... aku tahu!, tapi sekurang2nya diam aku tu takkan buat aku menyesal berbanding bila aku bercakap dan tersalah cakap, yang tu buat aku terfikir2 selalu. tapi insyaAllah aku dalam usaha untuk belajar 'berkomunikasi' dengan cara yang berhikmah... terus terang cakap aku memang lemah dalam bab2 nie... semoga diberi kekuatan.sebab aku tahu aku kena pandai bercakap, untuk aku menyampaikan kata2 yang baik..tak selamanya aku nak berdiam je...semoga dipermudahkan...ameen.


tu jelah yang boleh aku rungkaikan apa yang tersimpan dalam sudut memori yang gersang dengan ilmu dan pengalaman nie...segala khilaf moga dimaafkan...mungkin apa yang aku cuba nak beritahu nie tak sampai kepada tujuan asalnyer,tu je yang termampu...atas dasar ceteknya ilmu yang aku ada...


2 comments:

cLoVer4miza said...

salam~

hehe sama la kita >.<
cuma br2 ni byk ckp2 skit..
hmm perlu diperbaikikan..

qarienupi said...

diam tu adakalanya suatu sifat bijak pandai.

trust me!

de nak kongsi pe2? he. sy pun pendiam gak kadang2. (kadang2?he)