Saturday, February 14, 2009

Ingat 2 perkara dan lupa 2 perkara iaitu..

Ingat Allah dan akhirat

&

lupa jasa baik kita pada orang dan keburukan orang pada kita.

walaupun ingatkan Allah dan hari akhirat kenapa sukar untuk menimbul rasa sedar diri dan insaf..rasa kehambaan kurang sangat rasanya pada diri ini..susah untuk membangkitkan rasa ikhlas dalam ibadat seharian..malah nak khusyuk dalam solat pun masih teraba2. Ingatan2 khayal2an yang datang tatkala takbir diangkat, bukan rasa kehambaan yang hadir tatkala mengahadap Allah. Dan gambaran tentang akhirat pun tak hadir waktu solat…yang selalu datang, ingatan2 pada masa lalu dan khayalan2 masa depan..bukan senang untuk membangkit rasa cinta padaNya, tatkala sujud terakhir atau sepertiga malam pun..air mata tak mengalir tatkala aku sangat ingin ia keluar merembes dari kedua kelopak mata ini..kenapa? adakah kerana kurangnya penghayatan aku atau masih tersimpan rasa ego diri pada lopak2 hati ku yang berkocak ? Aku tahu diri ini masih rapuh cinta pada Nya..walaupun kuat aku mengatakan bahwa aku amat ingin menyintaiNya, tapi mampukah aku? Dia Maha Mengetahui..hatiku yang aku sendiri tak ketahuan…

Tapi kenapa harus ada perasaan sukar untuk melupakan kebaikan kita pada orang dan keburukan orang pada kita..dan Untuk melupakan 2 perkara tu pulak.. sukar.. walaupun kita nak sangat ingin melupakannya kadang2..orang lain yang akan mengingatkannya bailk pada kita…dah memang lupa dah pun tak teringat langsung, alih2 ada orang yang mengingatkan kita tentang perkara tu..macamana tu??? Ermm dan sememangnyapun apa2 yangberlaku pada kita akan ingat tak kira lah baik atau buruk kan? Tapi insyaAllah cuba berprasangka baik..mungkin ALLAH nak uji kita dengan menghadirkan semula ingatan2 tersebut,tengok camane kita hadapi..mungkin kalau tak melibatkan orang lain pun..tapi diri kita..sebab kita mungkin ada perasaan riak yang masih bersarang pada jiwa tu…haa..tulah yang sering melanda diri ku yang dhaif nie..masih sukar untuk memupuk rasa rendah diri dan ikhlas tu..memanglah kadang mulut cakap lain, tapi hati ni… tak Nampak gimana lah gamoknyer rupa..lubang2 atau titik2 hitam besar kecil atau apa saje yang terukir..tinggi riaknya..takut sangat perasaan tu memakan diri sendiri… nauzubillah minzalik..


Sekadar secuil rasa…terasa sangatt apabila perkara diatas disebut dalam satu forum perdana islam yang pernah tengok kat tv..oleh ustazah zawiyah…yang tu je masih teringat2..yang lain tak sempat nak disimpan dalam memori ingatan yang karat dah nie….

No comments: