Wednesday, October 7, 2015

Cerita tentang buku...lagi!

Bismillahirahmanirahim… Saya menulis dengan nama Allah, Alhamdulillah masih diberikan kudrat untuk menitipkan jemari ini di papan kekunci ini. Walaupun mata mengajak tidur, dan perut pun berlaku keroncong minta diisi, tetapi mala mini saya utamakan menulis dahulu kerana dah lama rasanya mengabaikan keinginan hati untuk menulis dan lama juga rasanya menangguh-nangguh idea dan ilham yang datang sewaktu membaca. Ye! Kali ini saya menulis kerana ilham mendesak daripada pembacaan novel yang baru sahaja saya seselai membacanya. Novel yang dibeli last minit sebelum berangkat pulang bercuti hari raya haji yang lepas, novel yang disambar tanpa banyak tilik dan terus ke kaunter pembayaran sebelum ditutup kedai.


Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck sebuah karya Hamka, novel dan tulisan Hamka yang pertama kali saya baca. Kenapa? Novel ini pernah menjadi ‘buah mulut’ sahabat-sahabat saya di fb, jadi saya ini pantang menengok dan mendengar buku-buku yang bagus dikongsikan diceritakan saya pasti akan mencarinya dan jika dirasa baik saya takkan ketinggalan untuk membelinya, jadi novel ini salah satu daripada sasaran  saya pada tahun ini. Alhamdulillah… sebelumnya saya telah menghabiskan bacaan buku Saiful Nang, Tarbiah Sentap dan Api Tauhid karya Kang Abik yang memang menjadi kegemaran saya sejak ayat-ayat cinta lagi.

Rasanya tahun nie banyak sekali buku yang telah saya habiskan pembacaannya sepanjang berada di PLPPWT Di Besut, Alhamdulillah! Tapi banyak sekali saya tangguhkan penulisan saat idea datang mencelah ketika pembacaan buku-buku tersebut, makanya banyaklah sudah karya dan ilham saya yang terabai. So, kali ini saya tetap mahu menulis walaupun perasaan malas itu yang sering  memujuk rayu tuk tidak menulis.

Sepanjang pembacaan novel ini, pada awalnya payah untuk menghabiskan bacaan, setakat semalam, hanya separuh saya telah baca selama kurang lebih seminggu, tetapi separuhnya lagi saya habiskan pada malam ini bermula selepas isyak tadi sehinggalah detik 12 malam menjelang tiba. Apa yang ingin saya kongsikan ye? Novel ini tentang kisah seorang anak muda yang terlalu mengagungkan cintanya terhadap seorang perempuan tetapi tidak menyatukan mereka dengan ikatan perkahwinan sebaliknya kekecewaan dan derita yang berpanjangan kerana wanita yang dipuja menjadi milik orang lain sehingga yang akhirnya membawa pemuda tersebut menjadi seorang penulis terkenal dan akhirnya bertemu kembali dengan kekasih hatinya sehingga kematian memisahkan mereka dan kematian juga yang menyatukan mereka. Tragisnya pengkisahan cinta yang dibawa oleh Hamka dengan gaya Bahasa Indonesia yang kadang saya sendiri kurang mengerti tapi tetap sahaja masih mampu untuk menghadami jalan ceritanya, tapi bukan itu yang ingin diceritakan, saya bukan pakar pengulas buku, apatah lagi ini kali pertama saya membaca penulisan Hamka yang cukup terkenal, tapi tetap sahaja saya belum cukup mengenali beliau.

Bila membaca tulisan ini, ia mengembalikan kenangan saya ke sekolah rendah dulu, penulisan gaya bahasa lama seperti dalam buku hikayat yang pernah saya baca ketika berada di sekolah rendah, buku hikayat Malim Deman, Hikayat Hang Tuah dan novel Puteri Santubong yang saya masih ingat dibaca ketika itu. Jarang rasanya murid sebaya saya mahu dan suka membaca buku-buku penulisan seperti itu, dan saya sendiri tak pasti kenapa saya suka membacanya ketika itu, masih menjadi misteri buat saya. Kerana tika ini payah sekali untuk saya memegang apatah lagi membaca buku genre sebegitu.
Membaca buku ini juga buat saya mahu menulis kembali dan mahu sekali menghasilkan karya lagi, tapi kadang buat saya terfikir bagaimana ya caranya? Penulisan saya  masih tidak mampu tuk mempengaruhi, dan tiada ‘aura’ untuk menjadi sebuah santapan kepada pembaca. Kadang membaca penulisan dan kata-kata orang lain yang pandai bermain kata dan sememangnya kata-katanya itu tepat sekali, saya jadi cemburu dengan mereka. Mereka mampu untuk menarik orang lain, mampu menyentap hati-hati dan mampu mempengaruhi dan menasihati secara baik dan hikmah sekali, tapi saya tidak sesekali mampu begitu, kerna itu kadang saya tak mahu lagi berharap untuk menulis tapi tetap sahaja mahu menulis…


Dan saat membaca buku ini juga saya sedar bahawa penulisan yang baik itu datangnya daripada hati, baik hati itu baiklah penulisan itu diterima. Tepat! Saya tahu hati ini masih ‘kurang baik’ kerna itu saya masih berusaha untuk mendidik hati dan diri kepada lebih baik, agar suatu masa nanti penulisan saya mampu memberi ‘hati yang baik’ itu kepada hati-hati yang ingin kepada kebaikan juga untuk menerimanya.  Dan sepertinya juga benar sekali, untuk menghasilkan penulisan yang baik dan menyentuh hati ianya perlu daripada pengalaman dan rasa hati sendiri yang melaluinya baru ia mudah tuk meresap kedalam jiwa pembaca. Kerana kebanyakannya juga kita punya kisah hidup yang lebih kurang sama, tapi bagaimana cara mengatasinya itu yang kadang berbeza. Dan pastinya juga setiap orang kan berbeza dan caranya juga berbeza dan inilah saya dengan cara saya…

Dalam kesempatan ini juga saya berfikir, dua tiga hari kebelakangan ini yang sibuk di permusafiran buat saya sesak dan tak mampu berfikir dengan baik, untuk sekadar menghadap laptop dengan rasa aman baru hari ini kesempatanya tiba untuk menulis. Segalanya berkait, dan saya mahu sekali kaitkan pengalaman sepanjang mengenal orang-orang baru dalam hidup saya disini banyak sekali kisah dan pengalaman yang tercipta, baik dan buruknya pasti ada namun bagaimana untuk saya mengadaptasi kisah itu dalam kehidupan saya yang seterusnya hanya saya yang bisa melakukannya dengan izin Allah dan ilham yang baik daripada Dia selalu saya pohonkan agar kehidupan saya yang seterusnya adalah lebih baik lagi dan lebih dekat denganNya selalu. InsyaAllah… SEMOGA DIPERMUDAHKAN KEHIDUPAN SETERUSNYA…..


Dan saya mahu sekali lagi kongsikan baris kata terakhir daripada novel ini yang buat saya merasakan bahawa saya ini masih jauh perjalanannya untuk menjadi seorang penulis!

“Karena demikian nasib tiap-tiap orang yang bercita-cita tinggi; kesenangannya buat orang lain, buat dirinya sendiri tidak. Sesudah itu menutup mata, barulah orang akan insaf siapa sebetulnya dia…”

Dan kata-kata ini rasanya banyak sekali mengingatkan saya tentang keadaan diri dan insan sekeliling saya, betapa saya ini masih jauh daipada sifat itu dan sangat-sangat dhaif… Astaghfirullahal’azim….

1.15 a.m
03/10/15

PLPPWT

No comments: