Wednesday, June 17, 2015

Marhaban Ramadhan...


Daurah Ramadhan…(Kursus/Latihan) ~Ustazah NorHafizah Musa~

Pentingnya hati ini untuk meLalui satu proses pelatihan suatu proses pendidikan, yang kita boleh rangka aktiviti harian kita  iaitu kita jaga dan amalkan perkara-perkara ini :

1.       Jaga solat fardhu berjemaah

“Barangsiapa yang melakukan solat di masjid secara berjemaah selama 40 hari dan dia tidak pernah terlepas sekali pun satu rakaat solat isyak dan dia akan terbebas daripad api neraka”

2.       Tanamkan dan lazimkan diri dengan amalan zikrullah

Hadith nabi : katakanlah wahai Fatimah ketika kamu berpagi-pagian : Subhanallah wa bihamdih la quwwata illa billah ma syaa Allahukana wama lam yasya’ lamyakun…

Dan barangsia yang membaca pagi terpelihara sehingga ke petang dan siapa yang membaca pada petang hari terpelihara dia  sehingga ke pagi.

Anas bin malik meriwayatkan bahawa nabi mewasiatkan kepada Fatimah untuk mengamalkan pagi dan petang untuk dibaca : Ya hayyu ya qayyum birohmatika astaghih aoslihli sya’ni qullah wala takilni la nafsi tarfato ain..

“Wahai Yang Maha Hidup, dengan namaMu dengan kasih sayangMu aku memohon pertolongan, perbaiki lah seluruh urusanku dan janganlah Engkau serahkan diriku walaupun pada kadar sekelip mata” Hadith riwayat An-Nasa’i.

Asma’ binti umais meriwayatkan Rasulullah bersabda: hendak tak kamu aku ajarkan kamu satu kalimat yang kamu baca apabila kamu rasa kesusahan : Allah, allahu rabbi la ushyrikubihi syai aa.. “Allah, Allah Tuhanku, tidaklah aku  menyekutukan Allah dengan sesuatupun…” Hadith riwayat Abu Daud Ahmad Ibnu Majah dan At-Tabrani

3.       Membaca Al-Quran dan fahamkan maksudnya.

Sebelum berkomunikasi dengan manusia lain komunikasi dulu dengan Allah, caranya dengan membaca al-quran dengan satu mukasurat ke satu muka surat  dengan maknanya.
Hadith Rasulullah menyebut :

“Ada satu golongan itu apabila bercakap baik sangat bunyinya, dia membaca quran tapi dia baca quran, imannya tidak dapat melampaui kerongkongnya”

 Maknanya dia baca setakat di lidah tapi tak sampai pun ke hati ayat quran yang dibacanya..

~~~~~~~~~~~~~~~


Alhamdulillah…masih diberi nyawa tuk bernafas dimukabumi milik Tuhan ini…Alhamdulillah semoga sampai aku ke bulan Ramadhan yang tak sampai  sehari dua lagi… Alhamdulillah kerna masih diberi rasa tuk menyambut Ramadhan Kareem walaupun sekali lagi dirantauan masih sahaja di dalam negeri darul iman dan semestinya tetap di bumi Malaysia. Alhamdulillah aku punya rasa untuk menyelongkar laptop sebelum Ramadhan tiba, mencari-cari simpanan ceramah-ceramah agama tentang Ramadhan, untuk timbulkan rasa seronok dan sebagai persediaan tuk menghadapi Ramadhan yang bakal tiba ini, sekali lagi sampaikan aku ke bulan Ramadhan Ya Allah…dan berkatilah daku dibulan Ramadhan dan pertemukan daku dengan Malam Lailatul Qadar..

Muhasabah di malam hari ini, sambil mendengar ceramah Ramadhan semoga mampu untuk kongsikan sesuatu dan ada sesuatu yang mampu meresap kedalam diri ini, sesuatu yang mungkin telah lama hilang ataupun sesuatu yang aku tak pernah kecapi ia atau sahaja mungkin aku tak pernah tahu apakah sesuatu yang aku dambakan itu. Tetap sahaja aku mahu berharap tentang itu…tentang sesuatu yang aku tak pasti tapi mahu! Aku mahukan sesuatu penambahan dalam hidup ini , sesuatu yang mendekatkan aku kepada Tuhan bukan yang menjauhkan, sesuatu yang melunakkan daku kepada kebaikan bukannya kemungkaran, sesuatu yang membawa aku ke syurga bukannya neraka, dan sesuatu yang membawa keredhaan Tuhan bukannya kemurkaan Tuhan…dan segala macam sesuatu yang menambah pahala dan bukannya dosa…

Alhamdulillah sekali lagi kerna sungguh! Hari ini aku masih bernyawa esok belum pasti, saat dan ketika yang terasa panjang tuk sampai ke bulan Ramadhan yang hanya bertingkah sehari sahaja lagi, kerna apa? Hari ini aku mendapat khabar tentang seorang adik yang kukenal walaupun tak serapat mana tapi kami pernah bekerjasama dalam banyak program PMIUPM semasa di zaman kampus dan saat aku mendapat khabar yang dia telah pergi bertemu menghadap Ilahi pada pagi tadi kerana kemalangan, aku tersentak dan terbayang-bayang wajah arwah, masih segar diingatan wajah dengan senyuman yang sentiasa terukir diwajahnya dan jaket hitam yang sentiasa dipakai yang menjadi trademark PMI . Allahurabbi…. 2 hari lagi Ramadhan…Innalillahi wainna ilaihi rojiun… Ya Allah..Tempatkan beliau di kalangan hambaMu yang soleh dan hamba yang Kau Redhai…

 ~~~~~~~~~~~

Astaghfirullahal'azim....


No comments: