Wednesday, December 31, 2014

0..0..2015!

Bismillahirrahmanirrahim…


Pernah tak dalam hidup ini kita merasakan sesuatu kekosongan? Rasa berat yang kita tanggung dan kadang kita sendiri tak tahu punca dan asbabnya…saya pasti kebanyakan orang ada merasakan itu. Kekosongan yang kita rasa perlu diisi dan dipenuhi, mungkin kadang kita salah dalam memnuhi kehendak perasaan kosong itu namun kita bisa merasakan sesuatu daripada salah silap yang kita perbuat itu. Ya kadang kita mengisi kekosongan itu dengan jawapan yang salah lalu seharusnya kekosongan itu akan terus dirasakan kerna jawapan sebenar kepada kekosongan yang kita kehendaki itu belum kita dapatkan. Walaupun kadang kita tahu sepertinya apa jawapan yang sebenar tetapi kadangkala kita sengaja mengisi kekosongan itu dengan jawapan yang salah hanya kerana ingin mengisi kekosongan. Akhirnya kita tetap masih merasa kosong..kosong..kosong.

Lalu dimana dan bagaimana seharusnya kekosongan itu diisi? Kita masih mencari jawapan kepada setiap persoalan itu..setiap manusia tak pernah berhenti daripada mencari jawapan  kepada kekosongan itu sehinggalah saat suatu masa dia menemukannya.

Kosong? Hati? Haruskan terisi dengan fana semata? Kosong jiwa yang mendambakan apa? Tidak juga mahu mengisinya dengan suatu pengisian jiwa yang mendambakan keredhaan Tuhan…? Payah kah tuk mendambakan sebuah cinta daripada tuhan? Atau kerna diri yang belum benar-benar berusaha tuk memperolehnya?

Kekosongan hati ini minta diisi…tapi dengan apa? Atau siapakah yang lebih tepat? Minta diisi oleh seseorangkah? Atau sekadar dengki melihat orang lain yang bahagia membawa cinta kehulu ke hilir meminta kita tuk mengerti akan mereka? Bahagia yang mereka rasa dan juga ingin kita turut sama merasa? Tapi bagaimana? Sedang mereka tidak juga memahami dan mengerti tentang insan yang masih kekosongan ini, bukan kerana senang sendiri dan mahu sendiri tapi alasan apa lagi yang harus diberi? Bukankah jodoh pertemuan itu takdir tuhan sama sepertinya rezeki dan kematian? Yang bukan pilihan kita tuk memilih itu dan ini sedang sungguh kita hanyalah hamba! Tak selayaknyakah hanya pada Dia kita tunduk akur…?


Sedang hati yang kosong itu sangat membutuhkan jiwanya kepada Tuhan, Allahurabbi tuk memenuhkan jiwanya hanya dengan cinta ilahi tuk sebuah rasa yang selama ini dicari. Ya rasa kehambaan dan kecintaan kepada tuhan pencipta itu selalu dilupa dan diabai oleh sebahagian manusia yang membutuhkan cinta mewarnai kehidupannya. Sungguh hanya dengan satu cinta itu pastikan hadir dambaan lain yang mungkin dia tak pernah memikirkannya atau terdetik disanubarinya. Tapi reality tuk hadirnya sebuah cinta itu sangat sukar tuk merealisasikannya hanya dengan sebuah harapan dan anganan dihujung mimpi atau sekadar membayangkannya sesungguh hati pun takkan mampu tuk meraihnya? Lalu bagaimana? Tundukkan keinginan tuk dicintai oleh insan yang bernama manusia maka, curahkanlah sepenuh cinta yang kau inginkan pada Tuhan pencipta yang lebih layak tuk dicintai dan pembalas cinta yang terbaik!

p/s: post terakhir sebelum buka lembaran baru di tahun 2015!

Sungguh 2014 menutup tirai dengan kisah penuh dukacita buat warga Malaysia dengan segala ujian yang melanda terutamanya pantai Timur yang teruk dilanda banjir, sungguh saya tak layak tuk menulis tentang itu... Semoga 2015 kan menambah sinar buat kita, semestinya harus mengisi kekosongan yang dirasa itu dengan Allah! kerna hanya Dia...Dia yang berkuasa!

1 comment:

Unknown said...


Penutup, 2014..alhamdulillah. Syukur pada Allah untuk segalanya. Hidup ini perlu belajar lebih zuhud. Apa yang kita ada, semua akan pergi jua.

Petikan drp en.sederhana..koh koh koh